W tym wpisie postaram się opowiedzieć znów o Arc’teryxie, ale z innej perspektywy. Tematem nie będą ani kurtki Arc’teryx, ani sprzęt. Ileż można o tym pisać?! W końcu kanadyjska marka to nie tylko produkty zaspokajające potrzeby maniaków outdooru. To także ludzie, którzy są outdoorem, chcą chłonąć każdą jego część i zarażać nią innych.
W mojej – subiektywnej oczywiście ocenie – tym co liczy się najbardziej i stanowi wartość marek outdoorowych, jest ich społeczne zaangażowanie i chęć zarażania ludzi miłością do przyrody. Arc’teryx wspiera wiele ciekawych inicjatyw społecznych, niejednokrotnie pokazując, że góry oraz otaczająca nas natura nie widzą granic i są miejscem dla każdego z nas. Czytając ten tekst dalej dowiesz się, co takiego robi w tym temacie Arc’teryx.
To inicjatywa samej marki, która chciała coś zmienić, zacząć wspierać ludzi, organizacje oraz społeczności, które zmieniają otaczającą nas rzeczywistość na lepszą. Tak w 2018 roku powstała idea Do Right Days, której założeniem było i jest wsparcie finansowe tychże inicjatyw. Mechanizm jest prosty: przez kilka dni w roku całkowity dochód ze sprzedaży na stronie arcteryx.com trafia do tychże grup.
Arc’teryx wspiera organizacje z różnych dziedzin. Co ciekawe, nie należą one wszystkie do świata outdooru. Jeżeli chcesz poznać dotychczasowych laureatów tej akcji kliknij w link. Jedną ze wspieranych przez markę akcji była iniscjatywa POW. Protect Our Winters.
Każdy może się wspinać. Tak twierdzi Kareemah Batts, założycielka Adaptive Climbers Group. Kareemah bierze czynny udział w zrozumieniu i rozwiązywaniu problemów stanowiących przeszkodę dla osób niepełnosprawnych, które pragną doświadczać tego samego, co dla nas najważniejsze – przebywać w outdoorze.
Zwraca ona szczególną uwagę na dostępność parkingów, schronisk oraz wytyczanie i projektowanie szlaków z uwzględnieniem osób poruszających się na przykład na wózkach inwalidzkich, dzięki czemu osoby te mogą zachować swoją niezależność. Działania grupy nie ograniczają się tylko do zabiegania o zmiany w infrastrukturze. Bardzo ważnym aspektem działalności tej grupy jest edukacja i zmiana sposobu myślenia o osobach niepełnosprawnych. W końcu góry są dla każdego, co Kareemah i założona przez nią grupa pokazują światu od 2012 roku.
To kolejna wspierana przez Arc’teryx inicjatywa. Swój początek ma w końcu lat 80., a jej inicjatorem jest Jim Kern. Kiedy Jim dowiedział się, że przyjaciel jego syna nie będzie mógł uczestniczyć w wyjeździe w góry, postanowił zaproponować wyjazd dziecku, które zwyczajnie nie miałoby tej możliwości. Szybko znalazł kandydata. Wspólna wyprawa miała ogromny wpływ na Jima i chłopca, który uczestniczył z nim w wyprawie w góry.
Tak swoją działalność rozpoczęła organizacja Big City Mountaineers. Dzięki niej niemalże tysiąc dzieciaków rocznie może poczuć dzikość gór i natury, sprawdzić się w nowej sytuacji i nabrać pewności siebie. Programy prowadzone przez BCM mają na celu poprawienie samooceny, rozwinięcie umiejętności komunikacji w grupie, co ma pomóc młodzieży w dorosłym życiu.
Arc’teryx to nie tylko sprzęt i odzież. To bezustanne myślenie o tym jak rozwiązać pojawiające się problemy. Bo to dzięki problemom, a przede wszystkim ludziom, którzy podejmują się ich rozwiązania produkty Arc’teryxa ocierają się o perfekcję. Projektanci, bo o nich mowa to coś więcej niż rysunki, modele i prototypy. To oni pochylają głowę nad problemem, kierują procesem, który daje zupełnie nowe możliwości. Nie chodzi tu tylko i wyłącznie o projektantów z siedziby Arc’teryxa. Mowa tu o ludziach, których łączy pokora, chęć współpracy i miłość do natury. Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej o tych niesamowitych ludziach, to Arc’teryx przygotował serial „The Problem Solvers”, który możesz obejrzeć na kanale marki w serwisie YouTube.
Druga dekada XXI wieku kojarzy mi się z przebudzeniem ludzkiej świadomości ekologicznej. Przyznam szczerze, że nie pamiętam żeby dziesięć, a nawet pięć lat temu, gatunek ludzki przejawiał taką troskę nad miejscem, w którym żyjemy.
Stąd wzięły się moje wątpliwości w stosunku do różnych marek, czy też organizacji. Zwyczajna ciekawość zmuszała mnie do kontrolowania swoich wyborów konsumenckich. Logicznym dla mnie wydało się, że marki stricte outdoorowe powinny kłaść na ekologię i zrównoważony rozwój największy nacisk. Czy i Arc’teryx był częścią tego przebudzenia?
W tych dwóch słowach można zawrzeć ideologię marki. Chociaż zabrzmi to paradoksalnie, Arc’teryx nie korzysta z materiałów pozyskanych z recyklingu. Jak tak można?! Odpowiedź jest dość prosta. W Vancouver eksperymentowano z materiałami z odzysku, lecz te nie okazały się tak trwałe, żeby wpisać się na listę materiałów użytych do produkcji. Projektanci stawiają na jakość i trwałość. Dobierają materiały tak, żeby wytrzymały wiele sezonów i przez cały czas użytkowania były niezawodne. Dlatego kupno kurtki Arc’teryx to nie tyle co drogi wydatek, ile inwestycja na lata.
I tutaj nie powinieneś spodziewać się żadnego zaskoczenia. Puch, skóra i wełna używane w wyrobach Arc’treryx to półprodukty najwyższej jakości. Każdy z surowców spełnia określone kryteria i spełnia określone normy. Puch posiada certyfikat Responsible Down Standard , a wełna certyfikat ZQ Standard.
Wiecej o ekologicznych certyfikatach w branży outdoor przeczytasz w tym tekście.
Arc’rteryx dołączył do Ocean Pollution Research Program prowadzonego przez Ocean Wise. Celem udziału w tym programie jest zrozumienie zależności pomiędzy zanieczyszczeniem mórz i oceanów plastikiem i materiałami syntetycznymi wykorzystywanymi w produkcji przez markę Arc’teryx. Śledzone jest aż 30 różnych typów materiałów, dzięki czemu można będzie usystematyzować wiedzę na temat ich pochodzenia i sposobu przedostawania się do wód.
Entuzjazm, z jakim marka angażuje się w inicjatywy zmieniające otaczający nas świat na lepsze, to przykład odpowiedzialnego społecznie oraz zrównoważonego biznesu. Po raz kolejny Arc’teryx pokazuje swoją klasę i bez zbędnego hałasu przechodzi wprost do działania, wspierając różnorakie organizacje, niekoniecznie z tego samego podwórka. Świadomość ekologiczna jest niemniej istotną kwestią i w tym przypadku Arc’teryx niczym nie zaskakuje. Jak zwykle Arc’teryx przejmuje inicjatywę, daje przykład i jest „w czubie” marek wyznaczających najwyższe standardy.