W tym wpisie postaram się opowiedzieć znów o Arc’teryxie, ale z innej perspektywy. Tematem nie będą ani kurtki Arc’teryx, ani sprzęt. Ileż można o tym pisać?! W końcu kanadyjska marka to nie tylko produkty zaspokajające potrzeby maniaków outdooru. To także ludzie, którzy są outdoorem, chcą chłonąć każdą jego część i zarażać nią innych.
W mojej – subiektywnej oczywiście ocenie – tym co liczy się najbardziej i stanowi wartość marek outdoorowych, jest ich społeczne zaangażowanie i chęć zarażania ludzi miłością do przyrody. Arc’teryx wspiera wiele ciekawych inicjatyw społecznych, niejednokrotnie pokazując, że góry oraz otaczająca nas natura nie widzą granic i są miejscem dla każdego z nas. Czytając ten tekst dalej dowiesz się, co takiego robi w tym temacie Arc’teryx.
To inicjatywa samej marki, która chciała coś zmienić, zacząć wspierać ludzi, organizacje oraz społeczności, które zmieniają otaczającą nas rzeczywistość na lepszą. Tak w 2018 roku powstała idea Do Right Days, której założeniem było i jest wsparcie finansowe tychże inicjatyw. Mechanizm jest prosty: przez kilka dni w roku całkowity dochód ze sprzedaży na stronie arcteryx.com trafia do tychże grup.
Arc’teryx wspiera organizacje z różnych dziedzin. Co ciekawe, nie należą one wszystkie do świata outdooru. Jeżeli chcesz poznać dotychczasowych laureatów tej akcji kliknij w link. Jedną ze wspieranych przez markę akcji była iniscjatywa POW. Protect Our Winters.
Każdy może się wspinać. Tak twierdzi Kareemah Batts, założycielka Adaptive Climbers Group. Kareemah bierze czynny udział w zrozumieniu i rozwiązywaniu problemów stanowiących przeszkodę dla osób niepełnosprawnych, które pragną doświadczać tego samego, co dla nas najważniejsze – przebywać w outdoorze.
Zwraca ona szczególną uwagę na dostępność parkingów, schronisk oraz wytyczanie i projektowanie szlaków z uwzględnieniem osób poruszających się na przykład na wózkach inwalidzkich, dzięki czemu osoby te mogą zachować swoją niezależność. Działania grupy nie ograniczają się tylko do zabiegania o zmiany w infrastrukturze. Bardzo ważnym aspektem działalności tej grupy jest edukacja i zmiana sposobu myślenia o osobach niepełnosprawnych. W końcu góry są dla każdego, co Kareemah i założona przez nią grupa pokazują światu od 2012 roku.
To kolejna wspierana przez Arc’teryx inicjatywa. Swój początek ma w końcu lat 80., a jej inicjatorem jest Jim Kern. Kiedy Jim dowiedział się, że przyjaciel jego syna nie będzie mógł uczestniczyć w wyjeździe w góry, postanowił zaproponować wyjazd dziecku, które zwyczajnie nie miałoby tej możliwości. Szybko znalazł kandydata. Wspólna wyprawa miała ogromny wpływ na Jima i chłopca, który uczestniczył z nim w wyprawie w góry.
Tak swoją działalność rozpoczęła organizacja Big City Mountaineers. Dzięki niej niemalże tysiąc dzieciaków rocznie może poczuć dzikość gór i natury, sprawdzić się w nowej sytuacji i nabrać pewności siebie. Programy prowadzone przez BCM mają na celu poprawienie samooceny, rozwinięcie umiejętności komunikacji w grupie, co ma pomóc młodzieży w dorosłym życiu.
Arc’teryx to nie tylko sprzęt i odzież. To bezustanne myślenie o tym jak rozwiązać pojawiające się problemy. Bo to dzięki problemom, a przede wszystkim ludziom, którzy podejmują się ich rozwiązania produkty Arc’teryxa ocierają się o perfekcję. Projektanci, bo o nich mowa to coś więcej niż rysunki, modele i prototypy. To oni pochylają głowę nad problemem, kierują procesem, który daje zupełnie nowe możliwości. Nie chodzi tu tylko i wyłącznie o projektantów z siedziby Arc’teryxa. Mowa tu o ludziach, których łączy pokora, chęć współpracy i miłość do natury. Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej o tych niesamowitych ludziach, to Arc’teryx przygotował serial „The Problem Solvers”, który możesz obejrzeć na kanale marki w serwisie YouTube.
Druga dekada XXI wieku kojarzy mi się z przebudzeniem ludzkiej świadomości ekologicznej. Przyznam szczerze, że nie pamiętam żeby dziesięć, a nawet pięć lat temu, gatunek ludzki przejawiał taką troskę nad miejscem, w którym żyjemy.
Stąd wzięły się moje wątpliwości w stosunku do różnych marek, czy też organizacji. Zwyczajna ciekawość zmuszała mnie do kontrolowania swoich wyborów konsumenckich. Logicznym dla mnie wydało się, że marki stricte outdoorowe powinny kłaść na ekologię i zrównoważony rozwój największy nacisk. Czy i Arc’teryx był częścią tego przebudzenia?
W tych dwóch słowach można zawrzeć ideologię marki. Chociaż zabrzmi to paradoksalnie, Arc’teryx nie korzysta z materiałów pozyskanych z recyklingu. Jak tak można?! Odpowiedź jest dość prosta. W Vancouver eksperymentowano z materiałami z odzysku, lecz te nie okazały się tak trwałe, żeby wpisać się na listę materiałów użytych do produkcji. Projektanci stawiają na jakość i trwałość. Dobierają materiały tak, żeby wytrzymały wiele sezonów i przez cały czas użytkowania były niezawodne. Dlatego kupno kurtki Arc’teryx to nie tyle co drogi wydatek, ile inwestycja na lata.
Arc’teryx stawia na wytrzymałość materiałów. To powód, dla którego nie do końca wierzy w drogę recyklingu (fot. Arc’teryx)
I tutaj nie powinieneś spodziewać się żadnego zaskoczenia. Puch, skóra i wełna używane w wyrobach Arc’treryx to półprodukty najwyższej jakości. Każdy z surowców spełnia określone kryteria i spełnia określone normy. Puch posiada certyfikat Responsible Down Standard , a wełna certyfikat ZQ Standard.
Wiecej o ekologicznych certyfikatach w branży outdoor przeczytasz w tym tekście.
Arc’rteryx dołączył do Ocean Pollution Research Program prowadzonego przez Ocean Wise. Celem udziału w tym programie jest zrozumienie zależności pomiędzy zanieczyszczeniem mórz i oceanów plastikiem i materiałami syntetycznymi wykorzystywanymi w produkcji przez markę Arc’teryx. Śledzone jest aż 30 różnych typów materiałów, dzięki czemu można będzie usystematyzować wiedzę na temat ich pochodzenia i sposobu przedostawania się do wód.
Entuzjazm, z jakim marka angażuje się w inicjatywy zmieniające otaczający nas świat na lepsze, to przykład odpowiedzialnego społecznie oraz zrównoważonego biznesu. Po raz kolejny Arc’teryx pokazuje swoją klasę i bez zbędnego hałasu przechodzi wprost do działania, wspierając różnorakie organizacje, niekoniecznie z tego samego podwórka. Świadomość ekologiczna jest niemniej istotną kwestią i w tym przypadku Arc’teryx niczym nie zaskakuje. Jak zwykle Arc’teryx przejmuje inicjatywę, daje przykład i jest „w czubie” marek wyznaczających najwyższe standardy.