FUTURELIGHT™ marki The North Face – membrana przyszłości
The North Face Futurelight membrana
Branża

FUTURELIGHT™ marki The North Face – membrana przyszłości

Sławek Nosal / 17 września 2019

Już za chwilę do sklepów outdoor trafi nowa kolekcja The North Face, a z nią na rynku zadebiutuje nowy rodzaj materiału membranowego, który – jak można sądzić z zapowiedzi producenta – będzie prawdziwym materiałem przyszłości.

FUTURELIGHT™ to najbardziej zaawansowana i najbardziej oddychająca z wodoodpornych i paroprzepuszczalnych technologii. Tak przynajmniej twierdzą jej twórcy. Co więcej, ma te właściwości wynieść na zupełnie nowy poziom, do którego powinni dążyć inni producenci membran. Czy FUTURELIGHT™ będzie miał szansę stać się technologią, która zagrozi choćby materiałom GORE-TEX®? Wkrótce się o tym dowiemy, gdy produkty z nią trafią do szerokiego grona odbiorców. Do tej pory membranę mieli szansę testować ambasadorzy TNF.

 

[Aktualizacja] Od 01.10.2019 produkty z membraną FUTURELIGHT™ są dostępne w naszym sklepie. Znajdziesz je tutaj.

 

The North Face: śmiałe pomysły i radykalne zmiany

Najnowszy materiał The North Face zadebiutował na początku roku na targach Consumer Electronics Show. Na targi elektroniki w Las Vegas wjechał (dosłownie) jako poszycie ultralekkiego, koncepcyjnego kampera. O ile kamper nie wejdzie do seryjnej produkcji, o tyle materiał, który ma więcej związków z branżą auto-moto, znajdzie się już w zimowej kolekcji The North Face na rok 2019.

Śmiała wizja nowego “supermateriału” powstawała w biurach projektowych latami. W projektowaniu nowej technologii wodoodpornej outdoorowym projektantom pomagali ludzie z Designworks, czyli biura projektowego BMW. Wszystko wskazuje, że otwarcie na nowe pomysły i radykalne zmiany może wywołać spore zamieszanie, bo przez dwa lata testów w najtrudniejszych warunkach technologia FUTURELITE™ zbierała praktycznie same dobre oceny.

Futurelight membrana od The North Face

Nowa membrana testowana była w najtrudniejszych warunkach (fot. The North Face)

 

Co to jest FUTURELIGHT™

Na temat nowej membrany i materiału FUTURELIGHT™ informacje są dość skąpe. Marka The North Face roztacza wokół projektu trochę aurę tajemnicy, ale kilka faktów jest znanych.

FUTURELITE™ to rodzaj materiału, który powstaje dzięki zastosowaniu nanoprzędzy i nowej technologii jej przędzenia. Zaawansowany proces wytwarzania przędzy tworzy strukturę o wyjątkowo porowatej powierzchni. Oczywiście porowatość ta nie jest odczuwana na dotyk, ale można ją poczuć w działaniu materiału.

Materiał pełen jest mikroskopijnych otworów, które cechują się niespotykaną dotąd przepuszczalnością powietrza. Wysoki stopień oddychalności nowego materiału ma być jedną z największych jego zalet, przy czym nie ma zupełnie mowy o ograniczonej wodoodporności produktów z materiału FUTURELIGHT™.

Nowy rodzaj przędzy i technologia jej wytwarzania daje projektantom dużą swobodę. Mogą oni regulować wagę, oddychalność, rozciągliwość i trwałość materiału, a także nadawać mu struktury tkaniny lub dzianiny. Dzięki temu odzież The North Face z materiału FUTURELIGHT™ może być dopasowana dokładnie do aktywności, do jakiej zostaje stworzona. Tam gdzie oddychalność jest najważniejsza, może być jej więcej, a tam, gdzie trwałość materiału to główny czynnik, po prostu można ją zwiększyć.

 

FUTURELIGHT™ – nowoczesny i odpowiedzialny

Innowacyjność to nie tylko wytwarzanie coraz to lepszych produktów. Dziś prawdziwy postęp musi być związany z odpowiedzialnością. Marka The North Face produkując nowy materiał zadbała o świadomy proces jego produkcji. Nowy laminat trójwarstwowy powstaje przy maksymalnym ograniczeniu wykorzystywania chemikaliów, a urządzenia, które go wytwarzają korzystają z zielonej energii wytwarzanej przez ogniwa fotowoltaiczne.

FUTURELIGHT™ jest w 100% materiałem pochodzącym z recyklingu. Materiał wolny jest również od PFC. Dzięki temu wodoodporna technologia nie wiąże się z zatruwaniem wody i gleby tym szkodliwym dla środowiska związkiem.

 

Testy materiału FUTURELIGHT™

Ekstremalnie oddychający i wodoodporny materiał powstał z myślą o ekstremalnych warunkach. Tak naprawdę nie byłoby technologii FUTURELIGHT™, gdyby nie sportowcy marki, ich potrzeby i ich ambitne projekty. To właśnie powody, dla których powstała nowa membrana The North Face.

Hilaree Nelson

Hilaree Nelson w kurtce z FUTURELIGHT™ podczas testów w Himalajach (fot. The North Face)

Materiał ma za sobą ponad 400 dni testów w terenie, a nie tylko setki godzin w laboratoriach. W odzieży wykonanej z FUTURELIGHT™ Jim Morrison wspiął się, a potem zjechał na nartach z Everestu, Cho Oyu i Lhotse. Membranę testował również David Lama – znakomity alpinista, który w kwietniu zginął z partnerami w górach Kanady. Tak znane nazwiska i tak trudne projekty dają nadzieję, że wszystko co mówi się o tej membranie, nie jest tylko marketingowym newsem.

FUTURELIGHT™ równie dobrze radził sobie w laboratoriach. Materiał testowali nie tylko jego twórcy, ale również niezależne organizacje, na przykład Underwriter Labs (UL). Przeprowadzone w UL testy prowadzone były w o wiele bardziej wymagających warunkach, niż testy stosowane do sprawdzania odzieży outdoorowej.

Testy membrany Futurelight

Prace nad produktem trwały kilka lat (fot. The North Face)

Teraz czas na właściwy test. Nowa membrana znajdzie się w najbardziej technicznych produktach marki. Amerykanie wyposażą w nią topowe kurtki przeciwdeszczowe The North Face i spodnie. Produkty z membraną już od kolekcji jesień-zima 2019 dostępne będą w seriach takich jak Summit Series, Steep Series i Flight Series.

Spodobał Ci się ten artykuł? Podziel się nim:
Zobacz również: