Jak wybrać lonżę na via ferratę
Lonża na Via Ferraty
Porady

Jak wybrać lonżę na via ferratę

Ola i Mariusz Robak / 25 czerwca 2019

Jeżeli zagłębiasz się w techniczne szczegóły sprzętu na via ferraty i zastanawiasz się, która lonża spośród szerokiej oferty na rynku będzie dla ciebie najlepsza, to dobrze trafiłeś! Sprawdź, na co zwrócić uwagę przy wyborze lonży na via ferraty i wybierz najbardziej odpowiedni dla siebie model.

Gdy wybieraliśmy swoje pierwsze lonże na via ferraty, przejrzeliśmy wiele dostępnych na rynku modeli. Sporo czytaliśmy, dyskutowaliśmy i sprawdzaliśmy. Każda z przeglądanych lonży miała swoje wady i zalety. W końcu oboje wybraliśmy tę samą lonżę – Edelrid Cable Comfort 5.0 , mimo że nie jest to dla nas wybór doskonały. Poniżej znajdziecie szereg czynników, na które warto zwrócić uwagę wybierając swoją lonżę. Część z nich jest bardzo istotna, a inne można nazwać „fanaberiami” fana technicznej strony sportów (czytaj Mariusza).

Czytając nasz tekst pamiętajcie jednak, że najważniejsze w via ferratach jest po prostu to, by lonżę mieć. I to specjalnie zaprojektowaną lonżę do tego celu. Dlaczego? Przeczytajcie o tym w naszym innym artykule.

 

Wygoda użytkowania lonży

Według nas to najważniejszy z czynników decydujący o wyborze lonży. Wszystkie wymienione poniżej elementy mają wpływ na ogólną łatwość i wygodę użytkowania lonży, a więc również na zmniejszenie ryzyka popełnienia błędu i zwiększenie bezpieczeństwa. Wybierz więc model, z którym najlepiej się czujesz.

Przed zakupem lonży warto sprawdzić, jak współgra ona z nami i naszą uprzężą. Zamontuj swoją lonżę i sprawdź łatwość wwiązywania lonży do uprzęży, długość ramion oraz wielkość absorbera.

 

Długość lonży Via Ferrata

Jaka powinna być długość lonży na via ferraty? Odpowiednia! Lonża wspinaczkowa nie powinna być ani za długa, ani za krótka. Wybierając model dla siebie dopasuj go do swojego wzrostu. Różnice w długościach są niewielkie, ale przy niektórych osobach mogą mieć one decydujące znaczenie. Zwróć uwagę na to, w którym miejscu kończy się lonża wpięta do uprzęży z puszczonymi luźno karabinkami. Karabinki zdecydowanie nie powinny dotykać ziemi. Następnie sprawdź, do którego miejsca dosięgasz na maksymalnie rozciągniętej lonży. Im dłuższe lonże tym ciężej będzie dosięgnąć do karabinków i tym dłuższy lot w przypadku odpadnięcia od skały. Z drugiej strony za krótkie lonże będą ograniczały nam ruchy.

 

Łatwość odpinania karabinków

Kolejnym czynnikiem, na który warto zwrócić uwagę jest praca karabinków. Część producentów stosuje rozwiązania pozwalające na szybkie i łatwe odblokowanie karabinków, a inni stawiają na zupełnie coś innego. Decyzja o tym, który system wybrać, zależy od pewności własnych ruchów. W naszym przypadku dla Mariusza wybór był prosty – im lżej chodzące karabinki tym lepiej. W końcu to doświadczony, świadomy swoich ruchów i niepopadający w rutynę człowiek. Dla mnie ta decyzja nie była już taka łatwa. Lekko chodzące karabinki zwiększają ryzyko ich nieświadomego otwarcia w złym momencie. Im trudniej otworzyć karabinek tym lepiej dla mniej doświadczonej osoby.

 

Prześwit karabinków

Prześwit karabinka to odległość między otwartym ramieniem karabinka a zamkiem. Upraszczając można go porównać do średnicy liny jaką można wpiąć w karabinek.

Prześwit karabinka

Prześwit karabinka

Parametr ten jest istotny szczególnie w przypadku, gdy wybieramy się na via ferraty o grubych stalówkach. Wówczas karabinki o małym prześwicie dużo ciężej wpiąć do liny. Nie spotkaliśmy się jeszcze z takimi linami, w które nie dałoby się wpiąć lonży via ferratowej, jednak zdarzyły nam się takie (w okolicach Pragi), w których było to utrudnione.

 

Lonża z krętlikiem czy bez?

Krętlik, czyli dwie przeciwstawnie kręcące się powierzchnie, do których mocowane są inne elementy, to urządzenie zapobiegające skręcaniu się liny. Ma wiele zastosowań w outdoorze. Używany jest na przykład przy pracach wysokościowych czy tańcu na szarfach. Podobna konstrukcja używana jest również w wędkarstwie.

Lonża via ferrata - krętlik

Krętlik w lonży Via Ferrata

Lonże na via ferraty również produkuje się z krętlikiem, dzięki któremu nie skręcają nam się ramiona lonży i możemy przestać zastanawiać się nad kolejnością przepinania karabinków. Czy jest to rozwiązanie niezbędne? Nie. Czy jest przydatne? Zdecydowanie! Należy pamiętać, że krętlik podnosi komfort użytkowania, ale również cenę lonży.

 

Dodatkowe ucho w lonży wspinaczkowej

Przydatnym rozwiązaniem jest dodatkowe ucho przy absorberze, które pozwala na wpięcie karabinka. Dzięki temu możemy wpiąć się „na krótko” aby odpocząć, zachowując przy tym ciągłą asekurację absorberem. Szczególnie istotne może się to okazać przy wymagających via ferratach.

Lonża wspinaczkowa via ferraty

Dodatkowe ucho przy absorberze jest bardzo przydatne jako lonża odpoczynkowa

 

Czas użytkowania lonży na via ferraty

Każdy sprzęt zawierający elementy tekstylne ma określony przez producenta maksymalny czas przechowywania i użytkowania, po którym produkt należy wycofać z użycia. Wybierając lonżę warto zwrócić więc uwagę również na ten parametr. Zwykle jest to okres od 5 do 10 lat. Niektórzy producenci określają czas przydatności lonży w zależności od intensywności jej użytkowania i przy regularnym użytkowaniu (np. w wypożyczalni) okres ten potrafi się skrócić nawet do kilku miesięcy.

Pamiętajcie również o wykonywaniu corocznych przeglądów swoich lonży, które są zalecane przez producentów. W Skalniku możesz wykonać takie przeglądy – sprawdź szczegóły.

Czas użytkowania lonży Salewa

Przykładowy czas użytkowania z instrukcji dla lonży marki Salewa

 

Cena lonży via ferrata

Nie bez znaczenia pozostaje również kwestia budżetu, jaki chcemy przeznaczyć na naszą lonże. Zdecydowanie jednak nie powinien być to główny element warunkujący nasz wybór, bo nasze zdrowie i życie jest cenniejsze niż zaoszczędzone pieniądze. Lonża via ferrata to koszt od 250 do 600 zł.

Wybierając lonżę dla siebie pamiętaj, że nie ma złego wyboru. Każda dostępna na rynku lonża certyfikowana do pokonywania via ferrat będzie odpowiednia. Różnice pomiędzy nimi są niewielkie i zapewnią większy lub mniejszy komfort użytkowania. Z pewnością nie są jednak decydujące dla bezpieczeństwa pokonywania żelaznych dróg.

Spodobał Ci się ten artykuł? Podziel się nim:
Zobacz również: