People / product / planet – filozofia marki Marmot
Marmot filozofia działania
Branża

People / product / planet – filozofia marki Marmot

Redakcja skalnik.pl / 23 listopada 2020

Mówisz Marmot, myślisz niezawodne kurtki przeciwdeszczowe, ciepłe śpiwory i świetne kurtki puchowe. Amerykańska firma to jednak nie tylko produkty wysokiej jakości. Od ponad 40 lat Marmot przyciąga klientów także swoją filozofią i wyznawanymi wartościami, które przekładają się na praktyczne działania.

Historia powstania firmy Marmot brzmi nieco jak historia z filmu. Marka narodziła się w studenckim akademiku, gdzie Eric Reynolds oraz Dave Huntley zaczęli wymyślać i tworzyć swoje prototypowe produkty. Pierwsze większe zlecenie firma otrzymała natomiast od filmowca. Na potrzeby wytwórni 20th Century Fox Marmot miał dostarczyć 108 kurtek puchowych. Co prawda, w momencie otrzymania zlecenia marka nie miała jeszcze gotowego produktu, a jedynie obmyśloną technologię, ale nie zraziło to śmiałych założycieli firmy. Ciepła kurtka puchowa powstała w ciągu tygodnia i zlecenie zostało zrealizowane.

Nikogo nie powinno więc dziwić, że marka z tak oryginalnym początkiem nie ogranicza się po prostu do produkcji świetnej jakości sprzętu outdoorowego. Rzeczy z logiem Marmot są wyrazem ściśle określonej filozofii działania, którą prezentuję poniżej.

Logo Marmot
Każda rzecz z logiem Marmot wyraża filozofię firmy (fot. Marmot)

Innowacja i odpowiedzialność, czyli podstawa działania marki Marmot

Kluczowe znaczenie dla firmy Marmot mają dwie wartości:

  • Innowacyjność
  • Odpowiedzialność

Dzięki innowacyjnemu podejściu Marmot produkuje coraz wytrzymalszy i bardziej niezawodny sprzęt na outdoorowe wyprawy. Jednocześnie jednak każda rzecz z logiem amerykańskiej firmy jest projektowana i tworzona z poczuciem odpowiedzialności za ludzi i planetę.

Filozofia marki wyraża się w trzech prostych słowach: People / Product / Planet  (Ludzie / Produkt / Planeta). Jak te hasła przekładają się na praktykę? Już tłumaczę.

Kurtki zimowe Marmot
Innowacyjne podejście i odpowiedzialność wciąż popychają Marmot do przodu (fot. Marmot)

Ludzie – outdoor dla wszystkich

Żadna firma nie przetrwa bez ludzi. Marmot doskonale zdaje sobie z tego sprawę, więc dbałość o pracowników i sprawiedliwe warunki pracy jest zawsze na pierwszym miejscu. Amerykańska firma pamięta nie tylko o tych pracujących bezpośrednio dla niej, lecz także o ludziach zatrudnionych u dostawców i sprzedawców. Marmot regularnie sprawdza, czy mają oni zapewnione bezpieczne warunki pracy oraz czy są zatrudnieni legalnie. Stanowczo sprzeciwia się też pracy dzieci.

Marmot jest także pierwszą firmą, która podpisała Outdoor CEO Diversity Pledge (Zobowiązanie do różnorodności). Amerykańska marka stara się zatrudniać ludzi z różnych środowisk, płci i rasy. Także swoje produkty kieruje do różnorodnych odbiorców, zgodnie z zasadą, że outdoor jest dla wszystkich, niezależnie od pochodzenia czy poziomu wysportowania.

Firma wspiera także lokalne społeczności, a ludzie zatrudnieni w Marmot włączają się w ramach wolontariatu pracowniczego w różne inicjatywy.

Marmot i ludzie
Dzięki Marmot każdy może doświadczyć radości płynącej z obcowania z dziką przyrodą (fot. Marmot)

Amerykańska marka jest też świadoma faktu, że jej produkty mogą nie tylko wspierać miłośników gór w rozwijaniu swej pasji, lecz także ratować zdrowie i życie tym, którzy w wyniku katastrof naturalnych musieli opuścić swoje domy. Odzież, namioty i śpiwory sygnowane logiem Marmot trafiały między innymi do ludzi, którzy stracili swój dobytek w wyniku pożarów w Kalifornii czy trzęsień ziemi w Himalajach.

Marmot pomaga też ludziom w najprostszy sposób, czyli przekazując pieniądze. Regularne dotacje trafiają na przykład do fundacji szkolącej psy, które mają potem służyć jako przewodnicy niewidomych.

Produkt – niezawodny i przyjazny dla środowiska

Marmot chce produkować sprzęt, który spełni lub nawet przewyższy oczekiwania górskich zapaleńców. Jednocześnie jednak rzeczy z logiem amerykańskiej marki mają być jak najbardziej przyjazne dla środowiska.

Firma odważnie sięga więc po nowe rozwiązania, które zapewniają jeszcze lepszą ochronę na wyprawie i pozwalają jak najefektywniej wykorzystać dostępne zasoby.

Najprostszą drogą do ograniczenia zużywanej wody, energii i materiałów jest zmniejszenie konsumpcji. Produkty Marmot są więc bardzo wytrzymałe i nie rozlatują się po kilku użyciach. Jedna kurtka czy śpiwór wystarczą ci na wiele lat górskich wypraw.

Marmot zmniejsza także ilość wykorzystywanych zasobów dzięki przemyślanemu designowi, produkcji i logistyce. Dla przykładu w linii Marmot Minimalist znajdziesz rzeczy pozbawione jakichkolwiek zbędnych dodatków. Dzięki temu do ich stworzenia zużywa się mniej materiału.

Szukając nowej kurtki czy bluzy dla siebie, zwracaj także uwagę na oznaczenie UpCycle®. Oznacza ono, że dany produkt wykorzystuje poliester i / lub nylon z recyklingu.

Kurtka Marmot Minimalist
Kurtka z linii Marmot Minimalist jest pozbawiona wszelkich zbędnych dodatków (fot. Marmot)

Marmot ogranicza także chemię stosowaną w produkcji outdoorowej odzieży. Firma wypowiedziała choćby wojnę związkom PFC. Są one często stosowane w warstwach DWR kurtek, ale niestety w formie gazowej powodują efekt cieplarniany. Szacuje się, że ich negatywny wpływ jest nawet 6500 – 9200 razy wyższy od wpływu dwutlenku węgla. Marmot postanowił więc znaleźć inny sposób na stworzenie hydrofobowej warstwy. Obecnie już 53% produktów firmy z warstwą DWR jest wolnych od PFC. Jeśli chcesz mieć pewność, że twoja kurtka przeciwdeszczowa jest jej pozbawiona, wybierz model na przykład z kolekcji EVODry.

Marmot chętnie współpracuje także z dostawcami, którzy mogą się pochwalić certyfikatem bluesign. Jest on przyznawany tym firmom z branży odzieżowej, które produkują w sposób przyjazny środowisku oraz dbają o bezpieczne warunki pracy.

Jednym z procesów mających najbardziej negatywny wpływ na środowisko jest farbowanie odzieży, ponieważ zużywa on wielkie ilości wody i energii. Marmot nie chce rezygnować z kolorowych rzeczy, ale stara się jak najbardziej ograniczyć zasoby wykorzystywane w tym procesie. Dzięki licznym innowacjom firmie udało się już obniżyć zużycie wody o 60%, a energii elektrycznej o 22%.

Marmot - kolorowe kurtki
Dzięki innowacyjnemu podejściu Marmot może nie rezygnować z kolorów i jednocześnie dbać o środowisko (fot. Marmot)

Jako że do produkcji odzieży i sprzętu Marmot wykorzystuje także surowce pochodzenia zwierzęcego, firma stara się, aby były one pozyskiwane z pewnych źródeł. W tym celu współpracuje z dostawcami, którzy dbają o zapewnienie następujących pięciu wolności zwierzętom:

  1. Wolność od głodu, złego odżywiania, pragnienia.
  2. Wolność od strachu i stresu.
  3. Wolność od przegrzania i dyskomfortu fizycznego.
  4. Wolność od bólu, zranień, chorób.
  5. Wolność do zachowywania się w naturalny sposób.

Marmot współpracuje też jedynie z tymi dostawcami puchu, którzy spełniają standard RDS (Responsible Down Standard). Aby firma mogła się pochwalić takim oznaczeniem, musi zadbać o to, by w trakcie całego procesu pozyskiwania puchu zwierzęta nie doświadczały żadnej niepotrzebnej szkody.

Planeta – zachować piękno dla przyszłych pokoleń

Przez odpowiednią produkcję i logistykę Marmot stara się jak najbardziej ograniczyć swój negatywny wpływ na środowisko. Dla przykładu od 2011 roku firma konsekwentnie zmniejsza liczbę kilometrów, które muszą pokonać materiały między poszczególnymi punktami produkcji. Dzięki temu udało się ograniczyć transport samolotowy o 60%.

Marmot wie jednak, że nie wystarczy minimalizować zło. Trzeba także czynić dobro. Firma promuje więc odpowiedzialne postawy wśród turystów i wspiera organizacje chroniące dzikie miejsca i zwierzęta. Wspomaga także naukowców badających środowisko naturalne.

Marmot i środowisko naturalne
Marmot promuje także odpowiedzialną turystykę (fot. Marmot)

Amerykańska marka współpracuje między innymi z następującymi organizacjami:

  • Leave no Trace (fundacja ucząca ludzi odpowiedzialnego podejścia do turystyki)
  • Conservation Alliance (zajmuje się ochroną naturalnych miejsc w Ameryce Północnej)
  • Outdoor Foundation (inspiruje i edukuje przyszłych entuzjastów dzikiej przyrody)

Duże firmy mają wielki wpływ na społeczności i środowisko naturalne. Marmot zdaje sobie z tego sprawę i od wielu lat robi to, co możliwe, by jego wpływ był jak najbardziej pozytywny. Które działania amerykańskiej firmy uważasz za najważniejsze lub najciekawsze? Daj znać w komentarzu.

Katarzyna Butkiewicz

Spodobał Ci się ten artykuł? Podziel się nim:
Zobacz również: