Recykling jest jednym z najczęściej kojarzonych z firmą Patagonia słów. Jest to proces umożliwiający odzyskanie i ponowne wykorzystanie odpadów. Proces, który w czasach kurczących się drastycznie zasobów naturalnych i rosnących gór śmieci, z którymi nie bardzo wiadomo co zrobić, jest absolutną koniecznością.
Rynek na szczęście reaguje na to i coraz więcej przedmiotów wykonanych jest częściowo lub w całości z materiałów z odzysku. Cały proces nie jest jednak tak idealny, jak wiele osób uważa i wymaga dodatkowych nakładów energii. Co więcej, nie jest to proces taki prosty. Wspomniana wcześniej Patagonia, będąca jednym z pionierów tego trendu i współuczestnicząca w tworzeniu wielu przełomowych technologii, na własnej skórze odczuła jak ciężko wprowadzić je w życie.
Firmie groził kryzys, gdy wypuściła na rynek recyklingowaną wersję ich bestselleru – poliestrowej bluzy polarowej. Nowa wersja nie była tak miękka i przyjemna w dotyku, co spowodowały spory spadek sprzedaży trwający kilka lat. Decyzji jednak nie zmieniono, produktu nie wycofano, a po kilku latach technologię udało się dopracować.
Obecnie bardzo dużo ubrań wykonanych jest z poliestru pochodzącego z recyklingu. Do ich produkcji Patagonia wykorzystuje plastikowe butelki, zużyte ubrania i odpady przemysłowe. Bardzo trafne w tym przypadku slogan, że kurtka jest wykonana ze śmieci, został nawet wykorzystany jako hasło kampanii reklamowej.
Patagonia dokłada też wszelkich starań, by ich ubrania nie tylko były wykonane z materiału pochodzącego z recyklingu, ale również o to, żeby nowe produkty można było w jak największym stopniu przetworzyć później na nowo.
Dzisiaj firma kładzie duży nacisk na produkcję ubrań wykonanych z nylonu pochodzącego z odzysku. Nylon to materiał, który dużo trudniej jest poddać procesowi recyklingu i ciągle trwają prace nad dopracowaniem technologii jego odzyskiwania. Mimo to, coraz więcej produktów w katalogu Patagonii wykonanych jest właśnie z recyklingowanego nylonu.
Poznaj bliżej historię marki z tego tekstu na naszym blogu.
Recykling to nie tylko skomplikowane procesy technologiczne. Patagonia w swojej odzieży stosuje również puch pochodzący ze starych kurtek, śpiworów i pościeli, a także wełnę merino z odzysku.
Trzeba pamiętać jednak, że choć recykling jest bardzo ważny i pożyteczny, nie rozwiązuje on całkowicie problemu.
Kluczowa jest też postawa nas wszystkich. Kluczowe są zachowania konsumentów. Dlatego właśnie Patagonia stworzyła program Common Threads Initiative. Ma on na celu uświadamianie i propagowanie świadomych zachowań wśród klientów. Firma namawia, by kupować w sposób przemyślany i tylko te rzeczy, które są nam naprawdę potrzebne. Ważne jest też, żeby po zakupie używać ich jak najdłużej, zaś w razie konieczności naprawiać, a nie wyrzucać. Na stronie programu każdy może się dowiedzieć jak czyścić, konserwować i reperować odzież, tak, by służyła jak najlepiej.
Patagonia to firma, która propaguje również kupno i sprzedaż przedmiotów używanych. Upłynął już pewnien czas od chwili, gdy firma wdrożyła akcję Worn Wear. W projekcie najpierw uruchomiony został warsztat naprawy odzieży, a potem sklep z używanymi produktami. Recykling w tym wszystkim jest ostatecznością. Choć ostatecznością bardzo ważną i konieczną.
Więcej o działaniach ekologicznych marki Patagonia przeczytasz tutaj.