La Sportiva to jeden z wiodących producentów obuwia wspinaczkowego, górskiego, narciarskiego i turystycznego na świecie. Rodzinna marka pochodząca z serca włoskich Dolomitów należy do najbardziej rozpoznawalnych w świecie outdooru. Zapewne charakterystyczne logo z górskimi szczytami nie jest Ci obce niezależnie od tego jaka aktywność związana z górami jest Ci najbliższa. Tworząc i produkując obuwie oraz odzież w otoczeniu gór, La Sportiva od lat stawia na odpowiedzialną produkcję. Przybliżę Ci główne filary i założenia jej zrównoważonej i odpowiedzialnej ekologicznie i społecznie działalności.
Już niedługo La Sportiva obchodzić będzie 100-lecie swojego istnienia. Włoska marka jest fenomenem na rynku outdoorowym. Od początku swojej działalności pozostaje w rękach jednej rodziny- Delladio, a rządzi nią obecnie już czwarte i piąte jej pokolenie. To kawał wspaniałej górskiej historii, która rozpoczęła się w jednym z najpiękniejszych miejsc w Dolomitach, w Dolinie Val di Fiemme. Obecnie główna siedziba mieści się w miasteczku Ziano di Femme, gdzie zlokalizowana jest też jedna z największych fabryk marki. Większość produkcji obuwniczej i odzieżowej La Sportiva odbywa się we Włoszech.
Dla kolejnych pokoleń rodziny Delladio oraz pracujących z nimi konstruktorów, inżynierów i projektantów góry są inspiracją do tworzenia coraz bardziej zaawansowanej oferty. Marka, która zaczynała od produkcji obuwia dla drwali i pracowników leśnych sukcesywnie wprowadzała do oferty obuwie trekkingowe, narciarskie, wspinaczkowe, wysokogórskie, a w 2016 r. rozszerzyła asortyment o kompletną kolekcję technicznej odzieży outdoorowej.
Produkcja w sercu jednych z najpiękniejszych i najbardziej cennych przyrodniczo gór w Europie to jednak nie tylko piękne widoki za oknami, ale także, a może przede wszystkim ogromne wyzwania. Już pod koniec XX w. zarządzający firmą rozpoczęli proces jej przekształcania w markę przyjazną środowisku, która jak najmniej ingeruje w swoje fantastyczne otoczenie. I nie stało się to bynajmniej, jak w przypadku wielu producentów przez „wyniesienie” produkcji do odległych krajów by ochronić tylko „swój” kawałek świata. La Sportiva zbudowała i rozwija nadal wielostopniowy i wieloaspektowy system odpowiedzialnej produkcji, który ma za zadanie ochronić środowisko Dolomitów bez przenoszenia produkcji w inne miejsca.
Zrównoważona i odpowiedzialna produkcja to w dzisiejszym świecie cały system działań, który musi być oparty na pewnych podstawach i założeniach. W przypadku marki La Sportiva działania podejmowane już od końca XX w. zostały przekształcone w spójny program oparty na podpisanym w 2015 r. przez 193 kraje należące do ONZ dokumencie Agenda 2030. Wyznacza on 17 celów, które powinny zostać spełnione dla jak najpełniejszej implementacji założeń odpowiedzialności środowiskowej i społecznej. La Sportiva w swoich działaniach odwołuje się do 13 z 17 celów określonych przez ONZ.
Cele i sposoby ich realizacji podzielono na 5 grup, w których mogą być zrealizowane. Dotyczą one:
W dalszej części artykułu przybliżę Ci najważniejsze aspekty zrównoważonej i odpowiedzialnej działalności marki La Sportiva.
Produkty marki poznasz klikając w jej nazwę. Przejdź do strefy –> La Sportiva.
Już w 1997 r. La Sportiva jako pierwsza światowa marka z sektora obuwia outdoorowego wprowadziła normy zintegrowanego międzynarodowego systemu zarządzania ISO 9001. Dotyczyły one przede wszystkim kultury organizacyjnej. Z kolei w 2003 r. zaimplementowano normy certyfikatu ISO 140001 w zakresie zrównoważonego zarządzania i równowagi ekologicznej. Marka spełnia też normy certyfikatu ISO 45001 dotyczącego ochrony zdrowia i bezpieczeństwa pracowników.
To jednak nie jedyne restrykcyjne normy, którym podlega firma. Do najważniejszych tego typu inicjatyw należą:
Wprowadzając normy certyfikatu ISO 140001 La Sportiva zobowiązała się, że minimum 50% (obecnie jest to 85%) wykorzystywanych materiałów będzie pochodzić z recyklingu. O ile w zakresie materiałów tekstylnych sprawa jest stosunkowo prosta i obecność włókien z recyklingu stała się szybko standardem w produktach marki, to ogromnym problemem okazał się recykling gumy. A tej zużywa się przy produkcji obuwia mnóstwo. La Sportiva w swoich fabrykach w Dolomitach produkuje całość obuwia narciarskiego, ponad 82% obuwia wspinaczkowego oraz ponad 63% obuwia górskiego. Jak zapewne wiesz każdy rodzaj podeszwy to inna mieszanka, a recykling odpadów gumowych był dla marki olbrzymim wyzwaniem. Rozwiązanie przyszło z zupełnie innej branży – z budownictwa. Obecnie odpady gumowe powstające w zakładach La Sportiva są przetwarzane przez firmę Prisms SRL Monteprandone (Ascoli Pcieno) na specjalistyczne powłoki antypoślizgowych podłóg.
Nie da się też ukryć, że technologie recyklingu idą wciąż naprzód. To, co wydawało się niemożliwe w 2003 r., w 2017 r. trafiło na rynek jako firmowana przez La Sportiva mieszanka gum FriXion® Eco, której użyto na początku w modelu Mythos Eco, a następnie wprowadzono do innych butów. Dziś przykładem najpełniejszego jego zastosowania są buty TX Hike, które mają bardzo wysoki udział materiałów z recyklingu.
O tym, że naprawa generuje znacznie mniejsze koszty środowiskowe niż produkcja nie muszę Cię chyba przekonywać. To także jedno z działań, jakie podejmuje La Sportiva jako marka odpowiedzialna. Naprawa zużywającego się obuwia była obecna w działalności tego włoskiego producenta na długo przed wejściem na zorganizowaną i zinstytucjonalizowaną ścieżkę zrównoważonej produkcji. Obecnie aż 95% obuwia wspinaczkowego, 84% obuwia górskiego i 100% narciarskiego można naprawiać w autoryzowanych serwisach La Sportiva na całym świecie. Dostępnych jest ponad 50 punktów w 13 krajach.
Naprawa to także korzyści dla klientów ponieważ po pierwsze nie muszą kupować nowych butów. Koszt to w takim wypadku tylko jedna składowa. Drugą jest dopasowanie obuwia – w przypadku rozbitego i dopasowanego do stóp obuwia wspinaczkowego naprawa to zachowanie jego właściwości bez konieczności „rozbijania” kolejnej pary od nowa.
Sięgnij po rewelacyjne buty, które tworzy się z poszanowaniem dla środowiska. Zobacz
>> buty La Sportiva damskie <<
>> buty La Sportiva męskie <<
Od pierwszych lat XXI w. La Sportiva stawia na ograniczenie emisji gazów cieplarnianych, CO2 i śladu węglowego oraz wykorzystanie odnawialnych źródeł energii. Obecnie 56% energii zużywanej w fabrykach i kwaterze głównej marki pochodzi ze źródeł odnawialnych takich jak panele słoneczne, elektrownie wodne oraz energia termalna. Także energia cieplna pozyskiwana jest w dużym stopniu ze źródeł termalnych oraz ze spalania biomasy.
Wykorzystanie biomasy oraz odnawialnych źródeł energii pozwoliło także zmniejszyć emisję CO2 i gazów cieplarnianych. Marka sukcesywnie zmniejsza też swój ślad węglowy.
Działania marki La Sportiva w zakresie odpowiedzialności produkcji prowadzone są na bardzo szeroką skalę. Przedstawiłam tylko najważniejsze jej aspekty, które mają realizować cele Agendy 2030. Marka jest też zaangażowana w liczne ekologiczne i społeczne projekty międzynarodowe i lokalne, które wspiera finansowo. Są to m.in. 1% for The Planet, EOCA – fundacja zajmująca się ochroną terenów górskich, Samuel – projekt aktywizacji zawodowej osób znajdujących się w ciężkiej sytuacji życiowej i wiele innych. La Sportiva, marka związana od prawie 100 lat z górami i lokalną społecznością Dolomitów czerpie z nich inspirację, ale jednocześnie czuje się odpowiedzialna za ich przyszłość.