Marki odpowiedzialne – La Sportiva
Branża

Marki odpowiedzialne – La Sportiva

Anna Śliwa / 20 marca 2024

La Sportiva to jeden z wiodących producentów obuwia wspinaczkowego, górskiego, narciarskiego i turystycznego na świecie. Rodzinna marka pochodząca z serca włoskich Dolomitów należy do najbardziej rozpoznawalnych w świecie outdooru. Zapewne charakterystyczne logo z górskimi szczytami nie jest Ci obce niezależnie od tego jaka aktywność związana z górami jest Ci najbliższa. Tworząc i produkując obuwie oraz odzież w otoczeniu gór, La Sportiva od lat stawia na odpowiedzialną produkcję. Przybliżę Ci główne filary i założenia jej zrównoważonej i odpowiedzialnej ekologicznie i społecznie działalności.

Góry – inspiracja i przedmiot troski

Już niedługo La Sportiva obchodzić będzie 100-lecie swojego istnienia. Włoska marka jest fenomenem na rynku outdoorowym. Od początku swojej działalności pozostaje w rękach jednej rodziny- Delladio, a rządzi nią obecnie już czwarte i piąte jej pokolenie. To kawał wspaniałej górskiej historii, która rozpoczęła się w jednym z najpiękniejszych miejsc w Dolomitach, w Dolinie Val di Fiemme. Obecnie główna siedziba mieści się w miasteczku Ziano di Femme, gdzie zlokalizowana jest też jedna z największych fabryk marki. Większość produkcji obuwniczej i odzieżowej La Sportiva odbywa się we Włoszech.

la sportiva wspinaczka
La Sportiva – jedne z najbardziej znanych butów wspinaczkowych (fot. La Sportiva)

Dla kolejnych pokoleń rodziny Delladio oraz pracujących z nimi konstruktorów, inżynierów i projektantów góry są inspiracją do tworzenia coraz bardziej zaawansowanej oferty. Marka, która zaczynała od produkcji obuwia dla drwali i pracowników leśnych sukcesywnie wprowadzała do oferty obuwie trekkingowe, narciarskie, wspinaczkowe, wysokogórskie, a w 2016 r. rozszerzyła asortyment o kompletną kolekcję technicznej odzieży outdoorowej.

Produkcja w sercu jednych z najpiękniejszych i najbardziej cennych przyrodniczo gór w Europie to jednak nie tylko piękne widoki za oknami, ale także, a może przede wszystkim ogromne wyzwania. Już pod koniec XX w. zarządzający firmą rozpoczęli proces jej przekształcania w markę przyjazną środowisku, która jak najmniej ingeruje w swoje fantastyczne otoczenie. I nie stało się to bynajmniej, jak w przypadku wielu producentów przez „wyniesienie” produkcji do odległych krajów by ochronić tylko „swój” kawałek świata. La Sportiva zbudowała i rozwija nadal wielostopniowy i wieloaspektowy system odpowiedzialnej produkcji, który ma za zadanie ochronić środowisko Dolomitów bez przenoszenia produkcji w inne miejsca.

Baza działań dla zrównoważonej produkcji La Sportiva

Zrównoważona i odpowiedzialna produkcja to w dzisiejszym świecie cały system działań, który musi być oparty na pewnych podstawach i założeniach. W przypadku marki La Sportiva działania podejmowane już od końca XX w. zostały przekształcone w spójny program oparty na podpisanym w 2015 r. przez 193 kraje należące do ONZ dokumencie Agenda 2030. Wyznacza on 17 celów, które powinny zostać spełnione dla jak najpełniejszej implementacji założeń odpowiedzialności środowiskowej i społecznej. La Sportiva w swoich działaniach odwołuje się do 13 z 17 celów określonych przez ONZ.

la sportiva odzież i buty dla wspinaczy
Obuwie i odzież La Sportiva powstają w górach, do górskich aktywności i z myślą o przyszłości terenów górskich (fot. La Sportiva)

Cele i sposoby ich realizacji podzielono na 5 grup, w których mogą być zrealizowane. Dotyczą one:

  • środowiska naturalnego – zmian klimatycznych, ochrony wody i powietrza oraz stosowania materiałów i surowców odnawialnych
  • produktów – wprowadzania innowacyjnych metod produkcji i nowoczesnych komponentów, przedłużanie ich żywotności, podnoszenie jakości wyrobów
  • ludzi i społeczności – troska o bezpieczeństwo, zdrowie fizyczne i mentalne oraz odpowiednie wynagrodzenie załogi, system szkoleń dla pracowników, współpraca ze społecznością lokalną i jej wsparcie w różnych aspektach
  • zarządzania – odpowiedzialność ekonomiczna i tworzenie długoterminowych planów działania, zapewniających stabilność firmy i jej otoczenia
  • łańcucha dostaw – produkcja odbywająca się głównie lokalnie, skrócenie łańcuchów dostaw oraz przejrzysta współpraca z dostawcami

W dalszej części artykułu przybliżę Ci najważniejsze aspekty zrównoważonej i odpowiedzialnej działalności marki La Sportiva.

Produkty marki poznasz klikając w jej nazwę. Przejdź do strefy –> La Sportiva.

La Sportiva – marka, która spełnia najwyższe normy w zakresie produkcji

Już w 1997 r. La Sportiva jako pierwsza światowa marka z sektora obuwia outdoorowego wprowadziła normy zintegrowanego międzynarodowego systemu zarządzania ISO 9001. Dotyczyły one przede wszystkim kultury organizacyjnej. Z kolei w 2003 r. zaimplementowano normy certyfikatu ISO 140001 w zakresie zrównoważonego zarządzania i równowagi ekologicznej. Marka spełnia też normy certyfikatu ISO 45001 dotyczącego ochrony zdrowia i bezpieczeństwa pracowników.

la sportiva odzież i buty w góry
Najwyższa jakość i przestrzeganie surowych norm – tak produkuje La Sportiva (fot. La Sportiva)

To jednak nie jedyne restrykcyjne normy, którym podlega firma. Do najważniejszych tego typu inicjatyw należą:

  • RSL – Restricted Substance List– La Sportiva nie używa substancji zawierających związki PFAS i PFC, które niezwykle ciężko rozkładają się w środowisku. Nie znajdziesz ich w membranach czy środkach impregnujących, gdzie zostały zastąpione przez środki na bazie wody.
  • bluesign® – od 2012 r. La Sportiva jest oficjalnym członkiem systemu partnerskiego bluesign®. Oznacza to, że stosowane przez nią materiały spełniają wyśrubowane kryteria związane z zawartością chemikaliów i procesem produkcji.
  • GOTS – inicjatywa dotycząca wykorzystania i pozyskiwania materiałów organicznych
  • Global Recycled Standard – wszystkie materiały z recyklingu wykorzystywane przez La Sportiva są zgodne z kryteriami GRS w zakresie ich pochodzenia i przetwarzania.

Recykling – wyzwanie dla przemysłu obuwniczego

Wprowadzając normy certyfikatu ISO 140001 La Sportiva zobowiązała się, że minimum 50% (obecnie jest to 85%) wykorzystywanych materiałów będzie pochodzić z recyklingu. O ile w zakresie materiałów tekstylnych sprawa jest stosunkowo prosta i obecność włókien z recyklingu stała się szybko standardem w produktach marki, to ogromnym problemem okazał się recykling gumy. A tej zużywa się przy produkcji obuwia mnóstwo. La Sportiva w swoich fabrykach w Dolomitach produkuje całość obuwia narciarskiego, ponad 82% obuwia wspinaczkowego oraz ponad 63% obuwia górskiego. Jak zapewne wiesz każdy rodzaj podeszwy to inna mieszanka, a recykling odpadów gumowych był dla marki olbrzymim wyzwaniem. Rozwiązanie przyszło z zupełnie innej branży – z budownictwa. Obecnie odpady gumowe powstające w zakładach La Sportiva są przetwarzane przez firmę Prisms SRL Monteprandone (Ascoli Pcieno) na specjalistyczne powłoki antypoślizgowych podłóg.

la sportiva segregowanie i recykling materiałów
Segregacja i recykling odpadów skórzanych i gumowych w fabrykach La Sportiva (fot. La Sportiva)

Nie da się też ukryć, że technologie recyklingu idą wciąż naprzód. To, co wydawało się niemożliwe w 2003 r., w 2017 r. trafiło na rynek jako firmowana przez La Sportiva mieszanka gum FriXion® Eco, której użyto na początku w modelu Mythos Eco, a następnie wprowadzono do innych butów. Dziś przykładem najpełniejszego jego zastosowania są buty TX Hike, które mają bardzo wysoki udział materiałów z recyklingu.

Przedłużanie żywotności obuwia

O tym, że naprawa generuje znacznie mniejsze koszty środowiskowe niż produkcja nie muszę Cię chyba przekonywać. To także jedno z działań, jakie podejmuje La Sportiva jako marka odpowiedzialna. Naprawa zużywającego się obuwia była obecna w działalności tego włoskiego producenta na długo przed wejściem na zorganizowaną i zinstytucjonalizowaną ścieżkę zrównoważonej produkcji. Obecnie aż 95% obuwia wspinaczkowego, 84% obuwia górskiego i 100% narciarskiego można naprawiać w autoryzowanych serwisach La Sportiva na całym świecie. Dostępnych jest ponad 50 punktów w 13 krajach. 

buty la sportiva naprawa
Obuwie La Sportiva możesz naprawić w 50 autoryzowanych serwisach na całym świecie (fot. La Sportiva)

Naprawa to także korzyści dla klientów ponieważ po pierwsze nie muszą kupować nowych butów. Koszt to w takim wypadku tylko jedna składowa. Drugą jest dopasowanie obuwia – w przypadku rozbitego i dopasowanego do stóp obuwia wspinaczkowego naprawa to zachowanie jego właściwości bez konieczności „rozbijania” kolejnej pary od nowa.

Sięgnij po rewelacyjne buty, które tworzy się z poszanowaniem dla środowiska. Zobacz

Zmniejszona emisja i zielona energia

Od pierwszych lat XXI w. La Sportiva stawia na ograniczenie emisji gazów cieplarnianych, CO2 i śladu węglowego oraz wykorzystanie odnawialnych źródeł energii. Obecnie 56% energii zużywanej w fabrykach i kwaterze głównej marki pochodzi ze źródeł odnawialnych takich jak panele słoneczne, elektrownie wodne oraz energia termalna. Także energia cieplna pozyskiwana jest w dużym stopniu ze źródeł termalnych oraz ze spalania biomasy.

la spoeriva siedziba
La Sportiva korzysta w swoich zakładach i biurowcach z odnawialnych źródeł energii (fot. La Sportiva)

Wykorzystanie biomasy oraz odnawialnych źródeł energii pozwoliło także zmniejszyć emisję CO2 i gazów cieplarnianych. Marka sukcesywnie zmniejsza też swój ślad węglowy.


Działania marki La Sportiva w zakresie odpowiedzialności produkcji prowadzone są na bardzo szeroką skalę. Przedstawiłam tylko najważniejsze jej aspekty, które mają realizować cele Agendy 2030. Marka  jest też zaangażowana w liczne ekologiczne i społeczne projekty międzynarodowe i lokalne, które wspiera finansowo. Są to m.in. 1% for The Planet, EOCA – fundacja zajmująca się ochroną terenów górskich, Samuel – projekt aktywizacji zawodowej osób znajdujących się w ciężkiej sytuacji życiowej i wiele innych. La Sportiva, marka związana od prawie 100 lat z górami i lokalną społecznością Dolomitów czerpie z nich inspirację, ale jednocześnie czuje się odpowiedzialna za ich przyszłość.

Spodobał Ci się ten artykuł? Podziel się nim:
Zobacz również:

Możliwość komentowania została wyłączona.