Marki odpowiedzialne – Black Diamond
Branża

Marki odpowiedzialne – Black Diamond

Anna Śliwa / 22 kwietnia 2024

Ciężko znaleźć wspinacza, miłośnika trekkingów, czy innych aktywności outdoorowych, który nigdy nie słyszał o marce Black Diamond. Jej znakami rozpoznawczymi są kije trekkingowe z blokadami zewnętrznymi FlickLock i FlickLock Pro, czołówki o różnej mocy i przeznaczeniu, uprzęże wspinaczkowe oraz szpej, który towarzyszy wspinaczom podczas pokonywania kolejnych skalnych i górskich dróg. To także jeden z liderów w zakresie zrównoważonej i odpowiedzialnej produkcji. Zapraszam na przegląd działań Black Diamond dotyczących troski o środowisko naturalne i społeczne w skalnikowym cyklu „Marki odpowiedzialne”.

Dziedzictwo Ivona Chouinarda

Black Diamond to już grubo ponad pół wieku obecności na rynku wspinaczkowym i outdoorowym. Wywodzi się z firmy założonej przez Yvona Chouinarda – Chouinard Equipment w latach sześćdziesiątych XX w. Sam Chouinard już w 1957 r. produkował swoje pierwsze, kute ręcznie haki wspinaczkowe, a z czasem wraz z partnerami rozwinął swoją działalność o inne segmenty wyposażenia wspinaczkowego. Sama nazwa Black Diamond pojawiła się stosunkowo późno bo w 1989 r. po przekształceniach, jakie zaszły w firmie i przeniesieniu jej siedziby do podnóży Gór Skalistych. To także symptomatyczne, że marka, która skupiała się na wspinaczce, a z czasem także produkcji sprzętu trekkingowego i narciarskiego, przeniosła siedzibę do prawdziwej amerykańskiej mekki miłośników górskiego outdooru w różnej postaci.

turyści wykorzystujący odzież i plecaki black diamond
Black Diamond – outdoor, który minimalizuje ingerencję w środowisko naturalne (fot. Black Diamond)

Jeśli spojrzeć na całą działalność Yvona Chouinarda (możesz go też kojarzyć z marką Patagonia, której jeszcze do niedawna był właścicielem), to problemy związane z ochroną środowiska i dbałością o Ziemię pozostawały w sferze jego zainteresowań już pół wieku temu. Ten zapalony wspinacz i miłośnik gór w 1972 r. opublikował wraz z Tomem Frostem słynny „Manifest czystego wspinania” (Clean Climbing Manifesto). Odnosił się on do konieczności ochrony terenów wspinaczkowych, które były w tym czasie bezpardonowo i często bezmyślnie niszczone przez samych wspinaczy nieodpowiedzialnym obijaniem, a popularne wspinaczkowe miejscówki tonęły w śmieciach. Chouinard i Frost zaproponowali nowe podejście do etyki wspinania i zaapelowali, by używać punktów asekuracyjnych, które można usuwać ze skał zamiast montowanych na stałe haków, które pozostają w skałach i prowadzą do ich niszczenia. Biorąc pod uwagę, że 70% ówczesnej sprzedaży szpeju Chouinard Equipment stanowiły właśnie haki, można pomyśleć, że Manifest był prostą drogą do samobójstwa. Nic takiego się jednak nie wydarzyło. Ogłoszone postulaty spowodowały ogromny rozwój w zakresie projektowania sprzętu do asekuracji wspinaczkowej, za której najwyższą formę uważane są dziś słynne friendy Black Diamond Camalot 4c.

kości mechaniczne black diamond
Black Diamond – szpej tego producenta zna każdy wspinacz (fot. Sławek Nosal)

Od czasów, gdy Black Diamond (a właściwie Chouinard Equipment) produkował głównie haki wspinaczkowe minęło sporo czasu. Dziś to jeden z największych i najbardziej cenionych producent sprzętu wspinaczkowego, trekkingowego, outdoorowego i narciarskiego. Wszystkie je łączy jedno – niezawodność i stosowanie najwyższych norm produkcji. Oferta marki podzielona jest na 4 kolekcje:

  • wspinaczkową – szpej, akcesoria wspinaczkowe, buty wspinaczkowe i podejściowe, plecaki, a także odzież dla wspinaczy
  • narciarską – narty Black Diamond oraz wiązania freeridowe i skiturowe, odzież narciarska, kije narciarskie, plecaki, rękawice, lawinowe ABC
  • trekkingową i hikingową  – buty, odzież trekkingowa, kije trekkingowe Black Diamond, rękawice, czołówki i lampki turystyczne, namioty, plecaki i inne akcesoria trekkingowe
  • biegową – lekka i funkcjonalna odzież biegowa, ultralekkie, składane w „harmonijkę” kije biegowe, mocne czołówki, kamizelki, pasy i plecaki biegowe, rękawice, softlaski i inne akcesoria potrzebne podczas biegów trailowych.

Zobacz produkty marki –> Black Diamond.

Droga do celu

Etyka biznesowa Black Diamond ma swoje podstawy w stwierdzeniu, że sposoby osiągania jakiegoś celu są tak samo ważne jak jego osiągnięcie. To zrównanie drogi z jej finałem ma jak możesz się domyślać przełożenie na patrzenie na samą produkcję i obecność człowieka w środowisku. Eliminuje całkowicie podejście, które jeszcze kilkadziesiąt lat temu obowiązywało w wielu fabrykach – po nas choćby potop. Black Diamond bazując na dziedzictwie Ivona Chouinarda pokazuje zupełnie inną drogę. Tworzenie najwyższej jakości sprzętu, który pomaga w „ujarzmianiu gór” ma być jednocześnie jak najmniej dla nich szkodliwe. Zarówno producent, jak i użytkownik mają obowiązek dbać o ochronę środowiska naturalnego.

kobieta na nartach ubierająca rękawiczki Black Diamond
Odzież i sprzęt Black Diamond powstaje w sposób zrównoważony (fot. Black Diamond)

Black Diamond zaczął zmiany od samej góry i od swojej kwatery w Salt Lake City. To nie podejście z gatunku: zrzućmy wszystko na podwykonawców i kontrahentów, ale przemyślana strategia, w której przekształcenia zaczynają się już na samym szczycie.

W siedzibie marki w Salt Lake City do produkcji energii używane są panele fotowoltaiczne, które produkują rocznie około 3000 kWh prądu. Recyklingowi poddawane są wszelkie odpady pochodzące z siedziby i fabryki w Salt Lake City, które tylko możliwe są do utylizacji – odpady produkcyjne, tektura, szkło, tworzywa sztuczne. Z materiałów wtórnych produkowane są metki i opakowania sprzętu, z którego sukcesywnie eliminowane są wszelkie surowce niepodlegające recyklingowi. Zmniejszono także o ponad połowę objętość opakowań i liczbę jego warstw. Marka wykorzystuje energię wiatrową w ramach programu Blue Sky. Działania te prowadzą do ograniczenia emisji CO2, którego wytwarzanie zmniejszone zostało o 1,67 tony rocznie w stosunku do okresu sprzed wprowadzenia zmian.

Black Diamond należy też do licznych inicjatyw i wprowadza w życie ich wytyczne by podnosić standardy produkcji w zakresie odpowiedzialności ekologicznej i społecznej. Są to m.in. Outdoor Industry Association’s Climate Action Corps i Outdoor Industry Association’s Fair Labor Working Group. Z kolei z podwykonawcami i kontrahentami podpisywane są zobowiązania Kodeksu Postępowania Dostawcy (Vendor Code of Conduct), które nakładają na obydwie strony obowiązek etycznego i zgodnego z zasadami odpowiedzialności ekologicznej postępowania w całym procesie współpracy. Marka włącza się także w różnorodne inicjatywy społeczne i ekologiczne, zarówno lokalne, jak i ogólnoświatowe. Marka jest organizatorem corocznego sprzątania francuskiego rejonu wspinaczkowego Fontainbleau – Chasin’ the Rubbish. Wspiera rozwój aplikacji i programów z zakresu bezpieczeństwa lawinowego i górskiego, przekazuje fundusze na różnorodne działania ochrony terenów górskich i wspinaczkowych – szczytów, dolin, ale także kanionów czy jaskiń.

Black Diamond – jakość i odpowiedzialność

Black Diamond jest od dawna synonimem niezawodności i najwyższej jakości produktów. Tworząc sprzęt wspinaczkowy nie można sobie pozwolić na braki, niedoróbki czy obniżoną wytrzymałość. To od tego szpeju i akcesoriów zależy m.in. Twoje zdrowie i życie. Ale jednocześnie marka stawia na rozwiązania, które nie prowadzą do dewastacji środowiska, w którym powstają i są używane jej produkty.

To czas na konkrety. Spójrz wraz ze mną na poszczególne kategorie produktów Black Diamond i zobacz, jakie zrównoważone rozwiązania są w nich wykorzystywane.

wspinacz w kurtce black diamond
Outdoor nie może istnieć bez środowiska naturalnego – Black Diamond promuje odpowiedzialne podejście do wspinaczki i turystyki górskiej (fot. Black Diamond)
  • materiały używane w odzieży – Black Diamond produkuje swoją odzież zarówno w oparciu o materiały i surowce naturalne (puch, skóra, wełna), jak i syntetyczne. Większość tkanin spełnia normy międzynarodowego certyfikatu bluesign. Ale marka ma też restrykcyjne wytyczne dotyczące poszczególnych kategorii surowców. Skóra, wełna i puch pochodzą jedynie z certyfikowanych farm, które dbają o dobrostan zwierząt, a pozyskiwanie odbywa się w etyczny sposób. Coraz szerzej do produkcji wprowadzany jest też puch z recyklingu. Z kolei materiały syntetyczne oraz membrany i powłoki hydrofobowe nie mają w swoich składach niebezpiecznych związków PFC i PFAS, które nie rozkładają się w środowisku naturalnym.
  • sprzęt i akcesoria wspinaczkowe – wszystkie materiały używane w uprzężach Black Diamond mają certyfikację bluesign®. Marka prowadzi też recykling lin wspinaczkowych i odpadów po ich produkcji. W 2021 r. wprowadzono na rynek bardziej ekologiczną magnezję, która nadaje się do kompostowania. Woreczki Repu Chalk bag i Gym 30 wykonywane są z odpadów z produkcji uprzęży, plecaków, toreb. Także w produkcji butów wspinaczkowych zastosowano specjalną konstrukcję formowania – siatkę, która minimalizuje powstawanie odpadów w procesie produkcyjnym.
  • sprzęt outdoorowy i górski – marka używa ociepliny PrimaLoft Gold, która w 55% produkowana jest z komponentów z recyklingu. Używany do barwienia powłok namiotów (wykonanych z poliestru 30D) pigment wykorzystuje  zmniejszoną ilość wody i przyjazny dla środowiska. Także proces anodyzacji kijów trekkingowych odbywa się w proekologicznej technologii DAC. Od 2019 do 2021 r. udało się zmniejszyć o prawie połowę ilość opakowań używanych do transportu kijów.
  • narty – narty Black Diamond powstają w austriackiej fabryce Blizzard, która dąży do osiągnięcia neutralności w zakresie śladu węglowego. Produkcja odbywa się w oparciu o energię z paneli fotowoltaicznych. Odpady drzewne pochodzące z fabryki służą do ogrzewania domów, zaś aluminiowe poddawane są recyklingowi, co pozwala zaoszczędzić energię i wodę. Podobnie jak w przypadku kijów trekkingowych znacząco zmniejszono także opakowania kijów narciarskich Black Diamond. 

Black Diamond należy do liderów zrównoważonego rynku sprzętu wspinaczkowego, turystycznego i outdoorowego. Rozwiązania wprowadzane przez markę nie są chwilową modą, ale przemyślaną strategią rozbudowywaną od początku XXI w., a mającą swoje źródła w działalności i etyce Ivona Chouinarda. Odpowiedzialna i zrównoważona droga ma pozwolić na osiągnięcie najważniejszego celu- zachowania gór, skał, jaskiń, kanionów i całej przyrody dla dalszych pokoleń.

Spodobał Ci się ten artykuł? Podziel się nim:
Zobacz również:

Możliwość komentowania została wyłączona.