Ciężko znaleźć wspinacza, miłośnika trekkingów, czy innych aktywności outdoorowych, który nigdy nie słyszał o marce Black Diamond. Jej znakami rozpoznawczymi są kije trekkingowe z blokadami zewnętrznymi FlickLock i FlickLock Pro, czołówki o różnej mocy i przeznaczeniu, uprzęże wspinaczkowe oraz szpej, który towarzyszy wspinaczom podczas pokonywania kolejnych skalnych i górskich dróg. To także jeden z liderów w zakresie zrównoważonej i odpowiedzialnej produkcji. Zapraszam na przegląd działań Black Diamond dotyczących troski o środowisko naturalne i społeczne w skalnikowym cyklu „Marki odpowiedzialne”.
Black Diamond to już grubo ponad pół wieku obecności na rynku wspinaczkowym i outdoorowym. Wywodzi się z firmy założonej przez Yvona Chouinarda – Chouinard Equipment w latach sześćdziesiątych XX w. Sam Chouinard już w 1957 r. produkował swoje pierwsze, kute ręcznie haki wspinaczkowe, a z czasem wraz z partnerami rozwinął swoją działalność o inne segmenty wyposażenia wspinaczkowego. Sama nazwa Black Diamond pojawiła się stosunkowo późno bo w 1989 r. po przekształceniach, jakie zaszły w firmie i przeniesieniu jej siedziby do podnóży Gór Skalistych. To także symptomatyczne, że marka, która skupiała się na wspinaczce, a z czasem także produkcji sprzętu trekkingowego i narciarskiego, przeniosła siedzibę do prawdziwej amerykańskiej mekki miłośników górskiego outdooru w różnej postaci.
Jeśli spojrzeć na całą działalność Yvona Chouinarda (możesz go też kojarzyć z marką Patagonia, której jeszcze do niedawna był właścicielem), to problemy związane z ochroną środowiska i dbałością o Ziemię pozostawały w sferze jego zainteresowań już pół wieku temu. Ten zapalony wspinacz i miłośnik gór w 1972 r. opublikował wraz z Tomem Frostem słynny „Manifest czystego wspinania” (Clean Climbing Manifesto). Odnosił się on do konieczności ochrony terenów wspinaczkowych, które były w tym czasie bezpardonowo i często bezmyślnie niszczone przez samych wspinaczy nieodpowiedzialnym obijaniem, a popularne wspinaczkowe miejscówki tonęły w śmieciach. Chouinard i Frost zaproponowali nowe podejście do etyki wspinania i zaapelowali, by używać punktów asekuracyjnych, które można usuwać ze skał zamiast montowanych na stałe haków, które pozostają w skałach i prowadzą do ich niszczenia. Biorąc pod uwagę, że 70% ówczesnej sprzedaży szpeju Chouinard Equipment stanowiły właśnie haki, można pomyśleć, że Manifest był prostą drogą do samobójstwa. Nic takiego się jednak nie wydarzyło. Ogłoszone postulaty spowodowały ogromny rozwój w zakresie projektowania sprzętu do asekuracji wspinaczkowej, za której najwyższą formę uważane są dziś słynne friendy Black Diamond Camalot 4c.
Od czasów, gdy Black Diamond (a właściwie Chouinard Equipment) produkował głównie haki wspinaczkowe minęło sporo czasu. Dziś to jeden z największych i najbardziej cenionych producent sprzętu wspinaczkowego, trekkingowego, outdoorowego i narciarskiego. Wszystkie je łączy jedno – niezawodność i stosowanie najwyższych norm produkcji. Oferta marki podzielona jest na 4 kolekcje:
Zobacz produkty marki –> Black Diamond.
Etyka biznesowa Black Diamond ma swoje podstawy w stwierdzeniu, że sposoby osiągania jakiegoś celu są tak samo ważne jak jego osiągnięcie. To zrównanie drogi z jej finałem ma jak możesz się domyślać przełożenie na patrzenie na samą produkcję i obecność człowieka w środowisku. Eliminuje całkowicie podejście, które jeszcze kilkadziesiąt lat temu obowiązywało w wielu fabrykach – po nas choćby potop. Black Diamond bazując na dziedzictwie Ivona Chouinarda pokazuje zupełnie inną drogę. Tworzenie najwyższej jakości sprzętu, który pomaga w „ujarzmianiu gór” ma być jednocześnie jak najmniej dla nich szkodliwe. Zarówno producent, jak i użytkownik mają obowiązek dbać o ochronę środowiska naturalnego.
Black Diamond zaczął zmiany od samej góry i od swojej kwatery w Salt Lake City. To nie podejście z gatunku: zrzućmy wszystko na podwykonawców i kontrahentów, ale przemyślana strategia, w której przekształcenia zaczynają się już na samym szczycie.
W siedzibie marki w Salt Lake City do produkcji energii używane są panele fotowoltaiczne, które produkują rocznie około 3000 kWh prądu. Recyklingowi poddawane są wszelkie odpady pochodzące z siedziby i fabryki w Salt Lake City, które tylko możliwe są do utylizacji – odpady produkcyjne, tektura, szkło, tworzywa sztuczne. Z materiałów wtórnych produkowane są metki i opakowania sprzętu, z którego sukcesywnie eliminowane są wszelkie surowce niepodlegające recyklingowi. Zmniejszono także o ponad połowę objętość opakowań i liczbę jego warstw. Marka wykorzystuje energię wiatrową w ramach programu Blue Sky. Działania te prowadzą do ograniczenia emisji CO2, którego wytwarzanie zmniejszone zostało o 1,67 tony rocznie w stosunku do okresu sprzed wprowadzenia zmian.
Black Diamond należy też do licznych inicjatyw i wprowadza w życie ich wytyczne by podnosić standardy produkcji w zakresie odpowiedzialności ekologicznej i społecznej. Są to m.in. Outdoor Industry Association’s Climate Action Corps i Outdoor Industry Association’s Fair Labor Working Group. Z kolei z podwykonawcami i kontrahentami podpisywane są zobowiązania Kodeksu Postępowania Dostawcy (Vendor Code of Conduct), które nakładają na obydwie strony obowiązek etycznego i zgodnego z zasadami odpowiedzialności ekologicznej postępowania w całym procesie współpracy. Marka włącza się także w różnorodne inicjatywy społeczne i ekologiczne, zarówno lokalne, jak i ogólnoświatowe. Marka jest organizatorem corocznego sprzątania francuskiego rejonu wspinaczkowego Fontainbleau – Chasin’ the Rubbish. Wspiera rozwój aplikacji i programów z zakresu bezpieczeństwa lawinowego i górskiego, przekazuje fundusze na różnorodne działania ochrony terenów górskich i wspinaczkowych – szczytów, dolin, ale także kanionów czy jaskiń.
Black Diamond jest od dawna synonimem niezawodności i najwyższej jakości produktów. Tworząc sprzęt wspinaczkowy nie można sobie pozwolić na braki, niedoróbki czy obniżoną wytrzymałość. To od tego szpeju i akcesoriów zależy m.in. Twoje zdrowie i życie. Ale jednocześnie marka stawia na rozwiązania, które nie prowadzą do dewastacji środowiska, w którym powstają i są używane jej produkty.
To czas na konkrety. Spójrz wraz ze mną na poszczególne kategorie produktów Black Diamond i zobacz, jakie zrównoważone rozwiązania są w nich wykorzystywane.
Black Diamond należy do liderów zrównoważonego rynku sprzętu wspinaczkowego, turystycznego i outdoorowego. Rozwiązania wprowadzane przez markę nie są chwilową modą, ale przemyślaną strategią rozbudowywaną od początku XXI w., a mającą swoje źródła w działalności i etyce Ivona Chouinarda. Odpowiedzialna i zrównoważona droga ma pozwolić na osiągnięcie najważniejszego celu- zachowania gór, skał, jaskiń, kanionów i całej przyrody dla dalszych pokoleń.