Scarpa – Green Manifesto. Ekologiczny manifest marki
Branża

Scarpa – Green Manifesto. Ekologiczny manifest marki

Anna Śliwa / 27 czerwca 2023

Scarpa to marka, która powstała w górach i dla gór, a właściwie dla ludzi z górami związanymi. Jeśli wspinasz się, uprawiasz trekkingi, hikingi czy turystykę wysokogórską, jeździsz na nartach lub po prostu żyjesz aktywnie, na pewno znasz tę markę. Bliskość gór od początku oznaczała też położenie nacisku w produkcji na troskę o środowisko naturalne. Coś, co w przeszłości mogło wydawać się ekstrawagancją, dziś jest celem wielu światowych producentów sprzętu outdoorowego. Poznaj manifest ekologiczny marki Scarpa, który określa dziś jej tożsamość i podkreśla związek z górami.

Green Manifesto – Scarpa kreuje zieloną rzeczywistość

Zrównoważone podejście do produkcji było od początku wpisane w działania marki Scarpa. Wiązało się z historią powstania marki, jej wartościami oraz trwałym i nierozerwalnym związkiem z górami. Według osób tworzących markę Scarpa nie da się oderwać tworzenia obuwia, będącego najważniejszym punktem styku człowieka z górami od dbania o naszą planetę i o jej zachowanie dla przyszłych pokoleń.

Scarpa tworzy w zgodzie ze zrównoważonym podejściem do produkcji (fot. Scarpa)

Odpowiedzialność ekologiczna marki była wciąż obecna w produkcji, nawet, gdy świat nie myślał o niej jeszcze jako o wiodącym trendzie w gospodarce. Dziś ta troska stała się głównym założeniem i hasłem marki, a „zielony manifest” to drogowskaz, który wskazuje kierunki jej rozwoju.

Jego główne założenia zostały ułożone tak, by tworzyły nazwę SCARPA:

  • Sustainability – zrównoważony rozwój
  • Care – troska
  • Air – powietrze
  • Respect – szacunek
  • Performance – wydajność
  • Authentic – autentyczność

Pokażę Ci teraz, jak te hasła przekładają się na tworzenie butów trekkingowych, wspinaczkowych i narciarskich Scarpa.

Kliknij w nazwę marki i zobacz wszystkie produkty marki –> Scarpa

Sustainability – zrównoważony rozwój

Dla marki Scarpa zrównoważony rozwój był zawsze imperatywem w biznesie. I choć żadne buty nie są w 100% neutralne ekologicznie i produkowane wyłącznie w drodze zrównoważonej produkcji, to marka dokłada starań by udział technologii, materiałów i działań składających się na to hasło był przeważający w każdej parze obuwia trafiającego do miłośników outdooru.

„Zielone” technologie pomagają w pokonywaniu kolejnych górskich wyzwań (fot. Scarpa)

Marce przyświeca idea odpowiedzialności nie tylko za to co tu i teraz, ale także za przyszłość. Nie jest ona tylko pustym frazesem, ale zobrazowana została konkretnymi celami i standardami. W ramach tego hasła Scarpa inwestuje w „zielone” technologie produkcji, podnosi efektywność swoich fabryk, stosuje zasady zrównoważonego rozwoju określone w dokumentach i zaleceniach międzynarodowych oraz przykłada wagę do współzależności między swoimi działaniami, a życiem naszej planety.

Care – troska

Troska i uwaga to dwa główne elementy, które są obecne w powstawaniu każdej pary butów trekkingowych, wspinaczkowych czy narciarskich Scarpa. Troska marki dotyczy zarówno samego produktu, jak i ludzi, którzy go tworzą i z niego korzystają, a także Ziemi. Dlatego od początku Scarpa z pełną świadomością nie stosuje powszechnych w światowej produkcji technik postarzania wyrobów, które prowadzą do szybkiego zużywania produktów.

Buty wspinaczkowe czy trekkingowe to najważniejszy punkt styku między człowiekiem, a górami. Musi dawać poczucie bezpieczeństwa wynikającego z niezawodności. Troska napędza tworzenie technologii, które przedłużają żywotność obuwia Scarpa, ale jednocześnie są jak najbardziej neutralne dla środowiska.

Przedmiotem troski marki są też pracownicy na wszystkich poziomach tworzenia obuwia, od projektantów po dystrybucję.

W ramach realizacji tego hasła Scarpa prowadzi aż 90% swojej produkcji na terenie Europy, głównie we własnych fabrykach, co pozwala na zintegrowanie łańcuchów dostaw i ich optymalizację. Działania projektantów skupiają się też na tworzeniu rozwiązań, które podnoszą jakość i przedłużają trwałość obuwia.

Air – powietrze

Outdoor i aktywność nieodmiennie kojarzy się z wolnością, a ta potrzebuje przestrzeni i powietrza.  Choć człowiek tworzy wciąż nowe wynalazki pozwalające na szybsze przemieszczanie się, to chodzenie jest najbardziej pierwotną i naturalną formą ruchu. Jest też rozwiązaniem najbardziej „zielonym” i to właśnie w takim przemieszczaniu wspomaga Scarpa użytkowników swojego obuwia.

Buty to Twój najważniejszy łącznik z górami i skałami, a wędrówka jest metaforą ludzkiego życia (fot. Scarpa)

Przemieszczanie się pieszo jest metaforą odkrywania świata i metaforą życia. Jak zespół podczas wspinaczki, także my wszyscy połączeni jesteśmy nićmi, które pozwalają nam działać i pokonywać kolejne wyzwania.

Dla marki Scarpa wypełnieniem tego hasła manifestu jest używanie zasobów odnawialnych, w tym energii słonecznej i wiatrowej, stosowanie „zielonych” rozwiązań technologicznych i innowacyjnych ekologicznych patentów, a także pielęgnowanie i przekazywanie dalej ducha przygody pchającego do podejmowania wyzwań.

Respect – szacunek

Scarpa widzi szacunek jako najwyższą formę oddania i uznania. To fundament współżycia nie tylko między ludźmi, ale także w szerszym znaczeniu między człowiekiem, a światem. Człowiek w środowisku naturalnym, człowiek w górach nie może funkcjonować jeśli nie ma szacunku do swojego otoczenia.

Sacunek to patrzenie na świat nie tylko własnymi oczami, ale też oczami innych, a także oczami naszego otoczenia. Jeśli wspinasz się lub chodzisz po górach, wiesz doskonale, że podstawą wszelkich takich działań jest szacunek dla gór. Nie można ich zlekceważyć, ale nie można się ich także bać. Szacunek to przestrzeganie zasad i świadomość tego, co może się wydarzyć.

wspinaczka  scarpa buty
Szacunek do gór to podstawa w pokonywaniu kolejnych wyzwań (fot. Scarpa)

Dokładnie te same wyznaczniki szacunku i odpowiedzialności stosuje Scarpa w swojej produkcji. Przejawiają się one w przestrzeganiu zasad odpowiedzialności społecznej, etyce prowadzenia biznesu, używaniu certyfikowanych materiałów i rozwiązań technologicznych oraz stosowaniu zasad zero waste.

Jednym z kluczowych programów marki jest dofinansowany przez Unię Europejską program Re-Shoes polegający na dawaniu „drugiego” życia zniszczonemu i zużytemu obuwiu Scarpa. Pilotaż prowadzony jest we Włoszech, Niemczech i Austrii, gdzie w pierwszej fazie zebrano od użytkowników około 15 tysięcy par zużytych butów Scarpa Mojito, najbardziej znanego i ikonicznego modelu marki. Z zebranego obuwia odzyskano skórę, materiały syntetyczne, gumę, piankę używaną w podeszwach wewnętrznych i poddano je regeneracji oraz recyklingowi zrównoważonymi metodami. Uzyskane w ten sposób surowce trafiły do nowych butów Scarpa, których produkcja stała się dzięki temu bardziej neutralna ekologicznie.  

Performance – wydajność

Scarpa jest marką produkującą techniczne obuwie do różnych górskich wyzwań. Będąc w gronie najlepszych producentów na świecie dostarcza produkty o najwyższej jakości oraz wydajności. Innowacyjne technologie, nowoczesne materiały i rozwiązania konstrukcyjne wspomagają każdego użytkownika w osiąganiu swoich celów.

Wydajność zakłada nadawanie kształtu marzeniom każdego z nas w najlepszy możliwy sposób, który zapewnia także maksymalne bezpieczeństwo i szacunku dla przyrody. To także bycie lepszą wersją samego siebie. Dlatego w nowych eko-produktach Scarpa zachowano ich niezawodność cenioną od lat w środowisku outdoorowym, przy jednoczesnym zastosowaniu technologii i materiałów biodegradowalnych, pochodzenia roślinnego, klejów na bazie wody czy opakowań z makulatury. Rozwiązania stosowane przez Scarpa odznaczają się też zmniejszoną emisją CO2.

Authentic – autentyczność

Marka Scarpa jest dokładnie taka, jaką ją widzisz. Założona w 1938 r. firma wciąż zmienia siebie i świat korzystając z własnych doświadczeń, ale także innowacyjnych rozwiązań i technologii. Droga wiodąca do odpowiedzialności produkcji jest powolna i musi pokonywać wiele pojawiających się ograniczeń. Można ją porównać do wspinaczki nową drogą, która na każdym kroku i każdym kolejnym wyciągu zaskakuje wyzwaniami.

scarpa buty alpinizm
Droga do w pełni odpowiedzialnej produkcji Scarpa wciąż trwa, a Green Manifesto jest jej wyznacznikiem. (fot. Scarpa)

Ta podróż marki Scarpa jest tak samo prawdziwa jak ta, którą odbywasz pokonując kolejne górskie wyzwania, ale żadne miejsce nie jest za daleko by do niego dążyć.

W pojęciu autentyczności marki mieszczą się innowacyjność, praca zespołowa oraz korzystanie z pomocy Ambasadorów Odpowiedzialności, z którymi łatwiej jest realizować założone cele.


Niewiele jest marek, które od swoich początków tak mocno zwracają uwagę na kwestie związków produkcji ze środowiskiem naturalnym. Choć Scarpa, podobnie jak inni producenci wciąż mają przed sobą długą drogę, to manifest ekologiczny, który jest dziś głównym dokumentem kreującym kierunki rozwoju marki sprawia, że ma ona ściśle wyznaczone cele i jest ukierunkowana na ich osiąganie. Wybierając buty Scarpa wiesz, że są one tworzone tak, by wywierać jak najmniejszy wpływ na otoczenie. Bo przecież i Ty i ja, chcemy by także kolejne pokolenia mogły się cieszyć z piękna gór.

Spodobał Ci się ten artykuł? Podziel się nim:
Zobacz również:

Możliwość komentowania została wyłączona.