Smartwool – marka merino i jej wartości
Branża

Smartwool – marka merino i jej wartości

Anna Śliwa / 19 kwietnia 2023

Inteligentne włókno – w ten sposób często określana jest wełna merino. Jej właściwości zadziwiają i sprawiają, że stała się jednym z najbardziej pożądanych włókien naturalnych w outdoorze. Do tej właśnie „inteligencji” merino odnosi się nazwa marki Smartwool należącej do najbardziej znanych i cenionych producentów odzieży, skarpet i akcesoriów z wełny merino. Przybliżę Ci, co kryje się za tą nazwą, a także filozofię marki i jej podejście do zrównoważonej produkcji i środowiska naturalnego.

Pewnego razu w Ameryce…

Zaczyna się jak western. I tam właśnie musimy się przenieść. Podnóże Gór Skalistych w stanie Kolorado, rok 1994 r. i ich dwoje. Jeśli widzisz rewolwerowca i właścicielkę saloonu, to jednak nie ta bajka. Oni, Peter i Patty Duke są instruktorami narciarstwa. Pracują całą zimę w ośrodku narciarskim i coraz bardziej dokuczają im problemy ze stopami. A konkretnie z ich marznięciem. Syntetyczne skarpety produkowane na początku lat dziewięćdziesiątych XX w. nie do końca sprawdzają się podczas całych dni spędzanych na stoku. Szybko nasiąkają wilgocią, co prowadzi do przemarzania palców.

skaprety merino smartwool
Wszystko zaczęło się do skarpet (fot. Smartwool)

Duke’owie zaczynają poszukiwania i eksperymenty w celu znalezienia naturalnej alternatywy dla syntetycznych włókien. Wiedzą doskonale, że skarpety wełniane znacznie lepiej spełniają swoje zadanie, ale problemem jest ich grubość oraz szorstkość. W końcu znajdują to, czego szukali. Wełna z owiec merynosów. Jest inna – cieńsza, przyjemna w dotyku, a do tego ma rewelacyjne właściwości oddychające i termoregulacyjne. To jest skarb, którego szukali! Przez 10 lat rozwijają firmę, którą nazwali na cześć wełny merino Smartwool, ale gdy w 2005 r. sprzedają ją koncernowi Timberland odchodzą i zakładają własną firmę, która zajmie się tylko rynkiem lokalnym.

Tymczasem Smartwool nabiera rozpędu. Produkuje już nie tylko skarpety, ale także bieliznę, koszulki, leginsy, bluzy, kurtki oraz akcesoria wykorzystujące wełnę merino. W 2011 r. staje częścią światowego koncernu VF Corporation, do którego należy także m.in. marka The North Face. Jednak serce Smartwool wciąż bije w Kolorado, a wełna merino pozostaje głównym surowcem wykorzystywanym w produkcji.

Kliknij w link i poznaj lepiej markę Smartwool.

Inteligentne włókno i jego cechy

Owce merynosy uznawane są za jeden z najstarszych gatunków tej rasy. Żyły początkowo w Azji, skąd trafiły na półwysep Pirenejski, a stąd na statkach osadników i odkrywców trafiły na Nową Zelandię. To właśnie tu hoduje się ich obecnie najwięcej. Wełna z merynosów dzięki swojej strukturze, a także wielowiekowej ewolucji sprawia, że doskonale przystosowują się do panujących temperatur. Żyjąc w środowisku, gdzie wahają się one od -25 do nawet +40 stopni Celsjusza, ich wełna wykształciła zdolność do termoregulacji. Dzięki temu pomaga w utrzymaniu optymalnej temperatury ciała, niezależnie od warunków zewnętrznych.

wełna merino smartwool
Odzież z wełny merino Smartwool ma właściwości termoregulacyjne (fot. Smartwool)

Pokażę Ci teraz krótko inne cechy wełny merino, które sprawiają, że tak świetnie sprawdza się w odzieży outdoorowej:

  • niezwykle szybkie odprowadzanie wilgoci i jej transport na zewnątrz co jest możliwe dzięki specyficznej konstrukcji włókien
  • nie traci swoich właściwości pod wpływem wilgoci
  • pokrywa ją naturalna lanolina o właściwościach hydrofobowych
  • jest miękka, delikatna, nie podrażnia skóry i jest antyalergiczna
  • ma naturalne właściwości antybakteryjne i nie rozwijają się w niej mikroorganizmy odpowiedzialne za powstawanie nieprzyjemnego zapachu
  • chroni przed promieniowaniem UV
  • jest biodegradowalna, dzięki czemu zużyte włókna nie stają się ciężkimi do przetworzenia odpadami

W swojej odzieży Smartwool stosuje w zdecydowanej większości czystą wełnę merino o różnej gramaturze, zależnie od przeznaczenia. Natomiast w skarpetach, ze względu na ich elastyczność i trwałość wykorzystywane są domieszki włókien syntetycznych takich jak Nylon czy Elastan.

Zobacz skarpetki merino Smartwool męskie lub skarpetki merino Smartwool damskie.

 Smartwool i jego wartości

Go far. Feel good – to dewiza, która przyświeca budowanej od prawie 30 lat marce Smartwool. Łączą się w nim wszystkie wartości wkładane w jej rozwój. Smartwool tworzą ludzie, dla których outdoor w najrozmaitszej postaci jest całym życiem. Każda pora roku, każda pogoda są odpowiednie do aktywności. A ta z kolei prowadzi do dobrostanu i poprawy samopoczucia. Czuj się dobrze, zarówno przez to co robisz, jak i w jaki sposób przeżywasz swoje kolejne wyzwania. Czuj się dobrze w swojej skórze, ze swoimi poglądami, ale także czuj się dobrze dlatego, że to, co nosisz stworzyła natura.

merino smartwool historia marki
Smartwool to marka tworzona dla i przez miłośników outdooru (fot. Smartwool)

Smartwool widzi swoją dewizę jeszcze szerzej. Dobre samopoczucie pochodzi także z życia w czystym środowisku naturalnym. Małe sprawy, decyzje i wybory tworzą całość, która ma kierować się w stronę zrównoważonego rozwoju. Głównym celem marki staje się więc troska o środowisko i powstrzymanie zmian klimatycznych. Bo to może zapewnić ludziom dobrostan i możliwość realizacji swoich potrzeb.

Zrównoważony rozwój – główny cel Smartwool

Naturalne surowce, z jakich korzysta Smartwool prowadzą markę w stronę poszukiwania coraz bardziej zrównoważonych dróg rozwoju i produkcji. Wszystko zaczyna się i kończy na naturze, dlatego marka wyznaczyła sobie ambitne cele rozwojowe, które zamierza zrealizować do 2030 r.

  • wykorzystywana wełna ma być w 100% pozytywna dla klimatu
  • materiały syntetyczne wykorzystywane m.in. w skarpetach mają pochodzić w 100% z recyklingu
  • wszystkie produkty mają mieć możliwość recyklingu i powtórnego wykorzystania

Dochodzenie do tego celu zostało już rozpoczęte i Smartwool sukcesywnie realizuje kolejne założone kroki eliminując m.in. plastik z opakowań, zwiększając udział Nylonu z odzysku w swoich wyrobach, wykorzystując odpady produkcyjne, współpracując z gospodarstwami ekologicznymi, które rekultywują swoje grunty.    

Czuj się dobrze, Planeto

Na koniec chcę Ci powiedzieć trochę więcej o działaniach, jakie podejmuje Smartwool w zakresie zrównoważonego rozwoju. Prowadzą one oczywiście do celów, które opisałam wyżej. Warto zwrócić uwagę, jak szeroka to gama różnorodnych działań, które podejmowane są na wszystkich etapach powstawania odzieży i akcesoriów.

koszulki smartwool z wełny merino
Wybierając markę Smartwool wybierasz odpowiedzialne podejście do produkcji i outdooru (fot. Smartwool)
  • redukcja śladu węglowego – w całym procesie powstawania bielizny, odzieży i skarpet Smartwool największy udział w powstawaniu śladu węglowego ma hodowla owiec. Dlatego marka wprowadziła protokół ZQRX, który ma doprowadzić do ewolucji hodowli i z jeszcze większą dbałością podejść do regeneracji pastwisk. Zgodnie z wprowadzoną przez markę „mapą drogową” do 2025 roku wszystkie współpracujące z nią farmy będą stosować regenerację gleby.
  • zmiana materiałów – docelowo w 2030 r. wszystkie materiały używane przez Smartwool mają dawać możliwość regeneracji. Do tego czasu prowadzone są intensywne działania, by coraz więcej włókien syntetycznych pochodziło z recyklingu. Jednocześnie marka eliminuje ze swoich opakowań plastik, a obwoluty i inne elementy opakowań zastępuje tekturą i materiałami odnawialnymi.
  • praktyka „zero waste” – dążąc do jak najbardziej zrównoważonej produkcji Smartwool stosuje zarówno recykling, jak i upcykling. Celem jest wykorzystywanie 100% odpadów produkcyjnych oraz domknięcie obiegu materiałów tak, by każdy produkt Smartwool mógł zostać ponownie wykorzystany. Wełna merino pochodząca z recyklingu postkonsumenckiego jest wykorzystywana m.in. do produkcji ocieplin.
  • Second Cut™ Project – to program recyklingu skarpet Smartwool. Docelowo ma pozwalać na odzyskiwanie z nich zarówno włókien naturalnych, jak i syntetycznych.  
  • używanie barwników naturalnego pochodzenia, które nie są szkodliwe dla środowiska.

Czuj się dobrze w drużynie Smartwool

Postępując zgodnie ze swoją dewizą, Smartwool dba o dobrostan zarówno swoich klientów jak i pracowników. Marka prowadzi inkluzyjną politykę zatrudnienia, włączającą osoby ze środowisk marginalizowanych. W drużynie Smartwool jest miejsce dla niepełnosprawnych, osób LGBTQ+, członków społeczności rdzennych Amerykanów oraz o innym niż biały kolor skóry. Są oni włączani nie tylko do zespołu marki, ale także stają się jej Ambasadorami.

marka smartwool etyczny biznes
Wśród Ambasadorów Smartwool są sportowcy z różnych grup społecznych i narodowości (fot. Smartwool)

Smartwool promuje ideę inkluzyjnego środowiska pracy, szkoli kadrę managerską w zakresie podejścia do pracowników, poszukuje talentów we wszystkich środowiskach oraz rozwija system stypendiów w porozumieniu z UNCF.


Smartwool to marka należąca do najważniejszych na  rynku producentów odzieży z wełny merino. Jednocześnie jest też liderem w prowadzeniu polityki zrównoważonego rozwoju pod względem ekologicznym, jak i społecznym. Więc jeśli bliska jest Ci idea outdooru dla wszystkich oraz poprawy dobrostanu ludzi i Planety zwróć uwagę na skarpety, bieliznę i odzież Smartwool.

Znasz już markę Smartwool – poznaj jeszcze lepiej jej topowe produkty. Zobacz koszulki merino Smartwool męskie i koszulki merino Smartwool damskie.

Spodobał Ci się ten artykuł? Podziel się nim:
Zobacz również:

Możliwość komentowania została wyłączona.