Marki odpowiedzialne: Rab
Branża

Marki odpowiedzialne: Rab

Anna Śliwa / 26 kwietnia 2024

Odpowiedzialność ekologiczna i społeczna, zrównoważona produkcja i neutralność klimatyczna to dziś trendy, które coraz mocniej rządzą w outdoorze, szczególnie tym związanym z górami. Dążą do nich zarówno producenci sprzętu, jak i jego użytkownicy. Wśród tych najbardziej zaangażowanych w tworzenie i promowanie zrównoważonego outdooru jest brytyjska marka Rab, jeden czołowych producentów odzieży i śpiworów dla turystów górskich, wspinaczy i podróżników. To właśnie jej działania chcę Ci dziś przedstawić w cyklu „Marki odpowiedzialne”.

Rab – co to za marka

„For the most extreme conditions in the world” (Na najtrudniejsze warunki na świecie) – to motto przyświeca marce Rab od początków jej istnienia. Na polskim rynku obecni są od 2013 r., ale historia firmy jest jak się możesz domyślić dłuższa.

Rab Carrington, bo tak nazywa się założyciel marki (już wiesz skąd nazwa), to szkocki wspinacz. Swoją przygodę z górami i wspinaniem rozpoczął w latach sześćdziesiątych XX w. Brał udział w wyprawach himalajskich oraz wspinał się na całym świecie. W 1974 r. podczas wyprawy wspinaczkowej do Patagonii okazało się, że ekwipunek zespołu nie dotarł. Zostali w Buenos Aires bez namiotów, śpiworów i całego sprzętu. Wyprawa nie mogła dojść do skutku, ale Rab pozostał w Argentynie na pół roku i nauczył się samodzielnie szyć śpiwory.

Gdy wrócił do Wielkiej Brytanii postanowił szyć śpiwory nie tylko dla siebie, ale także dla innych wspinaczy. Działalność rozpoczął na strychu domu w Sheffield, gdzie przeprowadził się na początku lat osiemdziesiątych. Tak narodziły się kultowe śpiwory sygnowane logo Rab. Kupowali je początkowo znajomi Carringtona, a z czasem ich sława rozniosła się szeroko w środowisku wspinaczkowym.

wspinacze upraiający bouldering
Rab – na najtrudniejsze warunki i do pokonywania kolejnych górskich wyzwań (fot. Rab)

Po kilkudziesięciu latach Rab jest jednym z czołowych europejskich i światowych producentów śpiworów, odzieży górskiej, akcesoriów. Wraz z marką plecaków Lowe Alpine należy do grupy Equip Outdoor Technologies UK Ltd.  Rab to marka dla wymagających, której ufają profesjonaliści. Odzież i ekwipunek Rab zobaczyć można na wyprawach w najbardziej ekstremalnych warunkach na świecie – w Himalajach, Karakorum i w innych górach wysokich. Podczas wymagających wspinaczek i pokonywania najtrudniejszych szlaków. Odznacza się niezawodnością, dopracowanymi konstrukcjami i najlepszymi materiałami zarówno syntetycznymi, jak i naturalnymi.

Rab tworzy też społeczność Ludzi Gór, w której są czołowi brytyjscy i światowi wspinacze. Współpracuje z międzynarodowymi stowarzyszeniami przewodników i ratowników górskich, a kolejne rozwiązania zanim trafią na sklepowe półki są testowane przez ludzi, którzy z górami związali całe życie.

Kliknij i poznaj z bliska markę –> Rab.

Zrównoważony outdoor – hasło, czy coś więcej…

Rab to marka Ludzi Gór. Jej założycielem jest wspinacz i od samego początku była ona silnie związana z tym właśnie środowiskiem. Ludzie, którzy mnóstwo czasu spędzają w górach doskonale zdają sobie sprawę z zachodzących zmian klimatycznych. Nie trzeba ich przekonywać o ich występowaniu, bo widzą topniejące lodowce, zagarniane coraz większe obszary pod zabudowę, obserwują z bliska procesy degradacji środowiska naturalnego.

Jeśli widać, że dzieje się źle, to trzeba zacząć działać. Rab nie uchyla się od tego, choć jednocześnie marka jasno komunikuje, że nie jest to łatwe zadanie. Dążenie do neutralności klimatycznej i zrównoważonej produkcji nie jest czymś, co można załatwić w jeden sezon. Po co mydlić oczy użytkownikom pięknymi hasłami, skoro osiągnięcie celu jest długotrwałe i w niektórych punktach bardzo trudne do osiągnięcia.

kurtka przeciwdeszczowa damska rab
Droga do neutralności klimatycznej jest trudna i wymagająca – Rab jasno deklaruje, że nie jest w stanie zrobić wszystkiego w tej chwili (fot. Rab)

Rab podkreśla, że jest w trakcie „podróży”, której celem jest neutralność klimatyczna. Z rok na rok, z kolekcji na kolekcję zwiększa ilość materiałów z recyklingu lub pozyskiwanych odpowiedzialnie, jest bardziej zrównoważony, minimalizuje użycie szkodliwych związków chemicznych, podnosi trwałość wyrobów, ale także poprawia współpracę z podwykonawcami.

Marka wspiera także cele ONZ, które ogłoszone w Agendzie 2030 ONZ. Skupia się jednak na wybranych pięciu, które może realizować najlepiej w swojej działalności. Są to:

  • wsparcie dla poprawy zdrowia i dobrostanu pracowników
  • wsparcie działań równościowych
  • połączenie pracy ze wzrostem ekonomicznym pracowników
  • odpowiedzialna konsumpcja i produkcja
  • działania dla klimatu

Rab – wiesz, co nosisz

Kurtki Rab oraz inne elementy odzieży i sprzętu powstają zarówno z materiałów naturalnych, jak i syntetycznych. Rab stawia na to byś zawsze, gdy kupujesz jego produkty, miał pełną wiedzę o tym z czego dokładnie się składają i jaki jest w nich udział komponentów z recyklingu oraz czy zawiera szkodliwe związki PFC. Etykieta produktowa jest mocno rozbudowana i znajdziesz tam rozpisany każdy element  odzieży, czy sprzętu od materiału głównego po zamki czy ściągacze. Przy każdym elemencie podano, jaki procent komponentów pochodzi z recyklingu. Podobne informacje znajdziesz o zawartości związków PFC nie tylko w powłokach hydrofobowych DWR, z którymi najczęściej kojarzony, ale także w zamkach, membranach czy ściągaczach. Rab współpracuje z czołowym producentem membran GORE-TEX, w celu opracowywania nowych rozwiązań wolnych od szkodliwych związków chemicznych, które nie podlegają rozkładowi.

alpiniści w kurtkach puchowych rab
Z sezonu na sezon odzież i sprzęt Rab powstają z coraz bardziej zrównoważonych materiałów (fot. Rab)

W sezonie jesień-zima 2023 r. udało się osiągnąć kolejne znaczące zmniejszenie udziału związków PFC w wyrobach Rab:

  • 82% produktów z DWR jest wolnych od związków PFC
  • 80% wszystkich produktów Rab nie zawiera PFC
  • 100% materiałów używanych do produkcji plecaków Lowe Alpine nie zawiera związków PFC.

Jeżeli wybierasz odzież i sprzęt Rab zawierający materiały naturalne (skóra, puch), także możesz mieć pewność co do ich pochodzenia. Skóra wykorzystywana przez Rab ma certyfikację Leather Working Group (LWG) i pochodzi ze zwierząt hodowanych na mięso. Z kolei puch używany w części kolekcji pozyskiwany jest z dbałością o dobrostan zwierząt i posiada certyfikat RDS – Responsible Down Standard. Od kilku sezonów coraz szerzej, głównie w kurtkach Rab stosowany jest puch pochodzący z recyklingu.

rab baner oficjalny sklep

Naprawiaj, pożyczaj – nie wyrzucaj

Odzież i sprzęt outdoorowy nie są wieczne i nikt nie ma co do tego wątpliwości. Używane w najcięższych warunkach mogą się niszczyć, przecierać, tracić swoje właściwości. Rab wychodzi naprzeciw temu wyzwaniu. Tylko w 2023 roku udało się przedłużyć życie ponad 15 tysięcy produktów Rab dzięki ich naprawie w autoryzowanych centrach marki. Obecnie mogą z nich korzystać klienci z Wielkiej Brytanii, Niderlandów, Kanady i USA, a w planach jest ich dalsza rozbudowa.

Rab stworzył także wypożyczalnie sprzętu i odzieży Rab Rental dla osób, które nie mogą sobie pozwolić na zakup, ale chcą skorzystać (nawet okazjonalnie) z wysokiej jakości sprzętu.

Neutralność klimatyczna

Rab należy do sieci producentów Net Zero, której celem jest osiągnięcie neutralności klimatycznej swojej produkcji. Działania prowadzone są od 2019 r. i stale monitorowane, a perspektywą osiągnięcia neutralności jest rok 2030 opisany w Agendzie 2030 ONZ.

odzież turystyczna rab
Małe kroki przybliżają Rab do osiągnięcia celu neutralności klimatycznej (fot. Rab)

Do tej pory marce udało się:

  • zredukować o 41% emisję gazów cieplarnianych w bezpośredniej produkcji
  • zredukować o 17,6% emisję gazów cieplarnianych przypadającą na każdy produkt
  • przekształcić 89% całościowego zużycia energii elektrycznej na pochodzącą ze źródeł odnawialnych
  • zwiększyć do 66% udział materiałów z recyklingu w produkcji
  • osiągnąć 46% udział puchu recyklingowanego w produktach
  • zmniejszyć o ponad 12 kg na każdy produkt ilość emitowanego CO2

Niektóre zmiany dokonywane przez Rab są niemal niezauważalne, ale globalnie mają ogromne znaczenie. Dotyczy to tak „małych” elementów wyposażenia jak np. prowadnice zamków, pętle suwaków, worków do przechowywania śpiworów, pokrowców na kurtki, które wszystkie wykonywane są obecnie z materiałów z recyklingu. Z kolei zmniejszenie metek wszywanych do odzieży i sprzętu o 25% pozwoliło znacząco zmniejszyć ilość materiałów używanych do ich produkcji.

Pracownicy i otoczenie społeczne Rab

Produkty Rab, podobnie jak innych marek nie powstają same, ale potrzebny jest do tego zespół ludzi. Aż 90% podwykonawców Rab posiada certyfikat Fair Wear, co oznacza, że pozytywnie przechodzą częste kontrole dotyczące odpowiedzialnego zatrudnienia opartego na zasadach sprawiedliwości społecznej. 74% produktów Rab pochodzi od podwykonawców, z którymi współpraca trwa dłużej niż 5 lat.

Rab tworzy możliwości rozwoju dla wszystkich niezależnie od wieku, płci, rasy, religii czy poglądów. Jest marką inkluzyjną, która jednocześnie włącza się w różnorodne inicjatywy zwiększające dostęp do outdooru i gór dla nowych grup społecznych. Przykładem takich działań jest wsparcie dla Athlete Climate Academy założonej przez Huw Jamesa, który prowadzi edukację górską w krajach niskorozwiniętych. Pracownicy Rab biorą też udział w wolontariatach na rzecz środowiska i planety. W 2023 przepracowali w ten sposób ponad 730 godzin.


Wybierając produkty marki Rab możesz nie tylko mieć pewność co do ich najwyższej jakości, wytrzymałości i funkcjonalności. To także gwarancja, że powstają w najbardziej na ten moment możliwy zrównoważony sposób. Rab podkreśla, że wciąż jest w trudnej drodze do celu jakim jest neutralność klimatyczna. Możesz być na niej wraz nim.

Spodobał Ci się ten artykuł? Podziel się nim:
Zobacz również:

Możliwość komentowania została wyłączona.