Plecak do samolotu – na co zwrócić uwagę przy jego wyborze
Pasażerowie i lotnisko
Porady

Plecak do samolotu – na co zwrócić uwagę przy jego wyborze

Redakcja skalnik.pl / 26 lutego 2024

Po przerwie spowodowanej koronawirusem Polacy powrócili do podróży samolotem. Tanie linie kuszą niskimi cenami biletów i szybkością dotarcia na miejsce. Jednak zapakowanie się na taką podróż może być dość skomplikowane, zwłaszcza jeśli na miejscu czeka cię trekking, a nie opalanie na plaży. Jaki plecak do samolotu wybrać?

W zeszłym roku wybrałam się na wędrówkę szlakiem przecinającym Kretę. Z oczywistych względów na miejsce startu docierałam samolotem. Niewątpliwie zwracałam na siebie uwagę w kolejce na pokład. Wokół czekało pełno ludzi mających za bagaż podręczny zgrabne walizki, a ja stałam z zapakowanym po brzegi plecakiem mieszczącym się prawie co do centymetra w limitach rozmiaru bagażu podręcznego. Zapakowanie się w sposób, który będzie odpowiedni zarówno do samolotu, jak i na szlak bywa wyzwaniem, ale jest możliwe. Oto kilka porad, jaki plecak do samolotu wybrać i jak go zapakować.

Plecak do samolotu
Spakowanie się na podróż samolotem może być wyzwaniem (fot. Inhyeok Park, Unsplash)

Bagaż podręczny lub w luku bagażowym

Wygodny, lekki, funkcjonalny – plecak zabierany na szlak musi spełniać wiele wymogów. Jeśli jednak na miejsce startu docierasz samolotem, musisz jeszcze dodatkowo wziąć pod uwagę wymogi linii lotniczych dotyczące rzeczy zabieranych ze sobą. Każda linia ma nieco inne zasady przewożenia bagażu, ale istnieje pewien podział, który obowiązuje praktycznie wszędzie:

  1. Bagaż rejestrowany przewożony w luku bagażowym – ten bagaż nadajesz w terminalu, a obsługa lotniska zabiera go do luku samolotu. Transport takiego bagażu kosztuje więcej i istnieje niestety dość duże ryzyko, że nie zostanie on potraktowany delikatnie przez obsługę. Co gorsza, po drodze może on również ulec zgubieniu. Niekiedy jednak bagaż rejestrowany jest koniecznością. Jest tak choćby wtedy, kiedy zabierasz ze sobą dużo rzeczy i zwyczajnie nie mieścisz się w limitach bagażu podręcznego. Może być też tak, że transportujesz jakieś przedmioty, które są zabronione na pokładzie samolotu (np. kijki trekkingowe).
  2. Bagaż podręczny – ten bagaż zabierasz ze sobą na pokład samolotu. Kiedyś nawet w tanich liniach lotniczych taki bagaż był zawarty w cenie biletu. Obecnie jednak w przypadku niskokosztowych przewoźników bagaż podręczny wiąże się z dodatkową opłatą (nie licząc małej torby umieszczanej pod siedzeniem).
Bagaż rejestrowany
Bagaż rejestrowany trafia do luku bagażowego (fot. Calle Macarone, Unsplash)

W przypadku bagażu podręcznego linie lotnicze zawsze podają maksymalne wymiary, których nie może przekroczyć torba czy plecak podróżny zabierane na pokład. Zwróć uwagę również na limit wagowy oraz listę rzeczy zabronionych lub dopuszczonych jedynie w ściśle ograniczonych ilościach (np. płyny w opakowaniach powyżej 100 ml czy ostre przedmioty).

Pamiętaj, że zasady przewożenia bagażu zmieniają się dość często, więc nie sugeruj się tym, co obowiązywało w zeszłym roku. Zawsze sprawdzaj na stronie swojego przewoźnika aktualne reguły.

Bagaż podręczny
Bagaż podręczny musi mieścić się w wymiarach ustalonych przez linię lotniczą (fot. Peggy_Marco, Pixabay)

Jeżeli zabierasz zarówno bagaż rejestrowany, jak i podręczny, na pokład na pewno weź ze sobą najpotrzebniejsze rzeczy oraz cenne lub delikatne drobiazgi. Dokumenty, sprzęt elektroniczny, lekarstwa zdecydowanie powinny podróżować w bagażu podręcznym. W trakcie lotu warto mieć też ze sobą coś, co umili podróż. Gazeta, krzyżówki czy nieduża książka będą dobrym wyborem na rejs.

Jaki powinien być plecak do samolotu?

Plecak do samolotu powinien być solidny i wykonany z trwałych materiałów. Wtedy przetrwa bez szkody nawet niezbyt delikatne traktowanie przez obsługę lotniska.

Jeśli na podróż samolotem zabierasz bagaż rejestrowany, masz dość dużą dowolność co do tego, w co się zapakujesz. Nawet największe modele plecaków powinny bez problemu spełnić wymogi stawiane przez linie lotnicze. Oczywiście, warto postawić na większy plecak wykonany z wytrzymałych materiałów. Sprawdź też wagę bagażu po zapakowaniu. Należy pamiętać, że jeśli zawartość plecaka przekroczy wykupiony limit wagowy, będzie trzeba uiścić dodatkową opłatę.

Bagaż rejestrowany - odbiór
Bagaż rejestrowany odbierasz po wylądowaniu na lotnisku (fot. Markus Winkler, Unsplash)

Jaki plecak turystyczny zabrać jako bagaż podręczny?

Wybór plecaka zabieranego na pokład jest o wiele trudniejszy. W roli bagażu podręcznego sprawdzą się bowiem jedynie niektóre modele.

Przede wszystkim plecaki do samolotu muszą mieścić się w wymiarach narzuconych przez linię lotniczą. Zazwyczaj bagaż podręczny chowany nad siedzeniem powinien być nie większy niż: 55 x 40 x 20 cm oraz nie ważyć więcej niż 10 kg. Warto pamiętać, że plecaki podróżne mają pewną przewagę nad walizkami na kółkach. Walizka jest zazwyczaj dość sztywna i trudno jakkolwiek zmienić jej wymiary. Plecak do samolotu można natomiast skompresować przy użyciu pasów.

Plecak do samolotu Deuter Aviant
Na czas podróży samolotem istnieje zwykle możliwość zmniejszenia wymiarów plecaka (fot. Deuter)

Niekiedy plecaki mają również kieszonki, które da się odpiąć na czas podróży samolotem. Dla przykładu w moim plecaku istnieje możliwość odpięcia klapy. W trakcie lotu klapa (w której oczywiście też są pochowane drobne przedmioty) trafia więc pod siedzenie. Natomiast pomniejszony plecak wędruje do schowku nade mną. Po wylądowaniu łączę kieszeń z plecakiem i mogę już ruszać na szlak.

Sam rozmiar to jednak nie wszystko. Plecak podręczny powinien również:

  • posiadać wzmocnioną i zwartą konstrukcję
  • mieć mało elementów, które mogłyby zaczepić się o coś na lotnisku czy w samolocie
  • być lekki (trzeba w końcu pilnować limitu wagi!)
  • być łatwy do przenoszenia.

Jako bagaż podręczny dość dobrze sprawdzają się plecaki miejskie. Typowy plecak turystyczny o pojemności ok. 30 litrów. też jednak nada się zazwyczaj na lot samolotem.

Kliknij i szybko zobacz nasze –> plecaki turystyczne.

Plecak miejski The North Face
W roli plecaka do samolotu dobrze sprawdzają się zgrabne plecaki miejskie (fot. The North Face)

Patenty na plecak do samolotu

Wymogi stawiane przez linie lotnicze sprawiły, że producenci plecaków zaczęli szukać nowych rozwiązań. Poniżej kilka ciekawych pomysłów, dzięki którym plecak podróżny sprawdzi się nie tylko na szlaku, lecz również w samolocie.

Odpinany plecaczek

Niektóre duże plecaki podróżne posiadają odpinany mniejszy plecaczek, który może stanowić oddzielny bagaż. W takim przypadku w trakcie podróży duży plecak idzie do luku, a mniejszy zabierasz jako bagaż podręczny. Po dotarciu na miejsce możesz wszystko połączyć w całość.

Paski kompresyjne

Liczne plecaki podróżne posiadają paski kompresyjne, które pozwalają znacząco zmniejszyć wymiary plecaka. Dzięki nim jako bagaż podręczny może przejść nawet plecak mający 40 l pojemności.

Dodatkowy uchwyt lub pasek

Plecak do samolotu powinien mieć mocny uchwyt na przednim panelu lub na górze, aby w razie potrzeby można go było łatwo i szybko podnieść.

Niektóre modele mają również dodatkowy pasek, dzięki któremu plecak można przewiesić przez ramię jak torbę. Bywa to przydatne na lotnisku, kiedy poruszasz się w tłumie i chcesz mieć swoje rzeczy na widoku.

Lotnisko
Pamiętaj, by na lotnisku nigdy nie spuszać swojego bagażu z oczu (fot. Pim de Boer, Unsplash)

Jaki plecak podróżny wybrać jako bagaż podręczny?

Na koniec chciałabym przedstawić kilka modeli plecaków z naszej oferty, które świetnie sprawdzą się w roli bagażu podręcznego.

Do samolotu świetnie sprawdzają się także niektóre modele z kategorii –> plecaki miejskie.

Plecak podróżny Patagonia Black Hole Pack

Ten model to prosty i funkcjonalny plecak miejski. Posiada on oddzielną kieszeń na laptopa, którą można otworzyć z 3 stron. Ułatwia to wyjęcie elektroniki w trakcie kontroli na lotnisku. Plecak jest pojemny (32 l), a jednocześnie posiada wymiary akceptowane przez większość linii lotniczych.

Ten wygodny plecak jest kompatybilny z systemami nawadniającymi. Użytkownik tego modelu nie będzie też narzekał na brak dodatkowych kieszeni – znajdują się one w klapie, na przednim panelu, po bokach, a także wewnątrz głównej komory. Taśmy z zaczepami pozwalają zamocować dodatkowe rzeczy, a mocny uchwyt z przodu sprawia, że w razie potrzeby można łatwo podnieść plecak.

Plecak Patagonia Black Hole

Plecak do samolotu Lowe Alpine Escape Flight

Ten plecak ma pojemność aż 36 l, ale boczne paski kompresyjne pozwalają na zmniejszenie jego wymiarów tak, aby mógł zostać zabrany jako bagaż podręczny. Dodatkowy pasek umożliwia noszenie bagażu na ramieniu. Co ciekawe, na czas lotu szelki można schować do wnętrza plecaka.

Escape Flight posiada również dedykowaną kieszeń na laptopa. Mała wewnętrzna kieszonka pomieści natomiast portfel lub ważne dokumenty. Specjalne zamki zapobiegają z kolei przypadkowemu rozpięciu plecaka w trakcie lotu.

Mały plecak Patagonia Ultralight Black Hole Tote Pack

Na koniec nieco inna propozycja: bardzo lekki i składany plecaczek, który po locie możesz zwinąć i schować do większego bagażu wędrującego w luku. Plecak Ultralight Black Hole ma pojemność zaledwie 27 l. Pomieścisz więc w nim jedynie najpotrzebniejsze rzeczy na czas podróży.

Mimo niewielkich rozmiarów plecak ma kilka kieszeni oraz przegródki ułatwiające organizację przedmiotów. Ten model wykonano z wytrzymałego nylonu z technologią ripstop. Powłoka silikonowa zapobiega przeciekaniu. Dodatkowo wnętrze uszczelniono pokryciem poliuretanowym. Temu plecakowi niestraszne są trudne warunki! Co ciekawe, Patagonia Ultralight może być również używany jako torba na ramię.

Plecak Patagonia Ultralight

Pakowanie rzeczy na podróż samolotem nie jest najłatwiejszym zadaniem. Wybór odpowiedniego plecaka pozwala jednak rozwiązać dużą część problemów. Postaw na solidny model o odpowiedniej pojemności wyposażony w liczne kieszenie i wygodne zamki. A w trakcie pakowania chwyć miarę krawiecką w dłoń i w razie potrzeby zrób użytek z pasków kompresyjnych. Na bieżąco kontroluj również wagę, aby uniknąć na lotnisku dodatkowych opłat. Wszystkim czytelnikom życzę bezproblemowych podróży samolotem, a jeśli masz własne patenty na podniebne rejsy, podziel się nimi w komentarzu.

Katarzyna Hałupka

Spodobał Ci się ten artykuł? Podziel się nim:
Zobacz również:

Możliwość komentowania została wyłączona.