Przykład współpracy włoskiej marki Salewa i górskich służb ratowniczych GOPR oraz TOPR jest dowodem na to, że zjawisko symbiozy występuje nie tylko w przyrodzie. Najlepszej jakości odzież oraz sprzęt outdoorowy w zamian za testowanie produktów w ekstremalnych, górskich warunkach? Taka wymiana doświadczeń to prosta droga do wprowadzania na rynek bezkonkurencyjnego sprzętu, sprawdzonego przez najlepszych.
Ratownicy działają w zmiennych, często krańcowo trudnych warunkach. Ponad 250 czynnych TOPR-owców niesie pomoc na tatrzańskich szlakach podczas wielogodzinnych akcji, prowadzonych na siarczystym mrozie, w strugach deszczu lub przy podmuchach wiatru, który zmiata z grani nawet najbardziej tłuste świstaki.
Z kolei szeregi GOPR zasila 114 zawodowych ratowników i blisko 840 ochotników, którzy przez 365 dni w roku są w gotowości, aby nieść pomoc w górach. Górskie Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe to 7 grup regionalnych, działających wzdłuż południowej granicy kraju oraz na Jurze Krakowsko-Częstochowskiej. W sumie daje to obszar przekraczający 20 000 km2. Praca ratowników to piękna, acz wymagająca służba, dlatego muszą być oni wyposażeni w sprzęt oraz odzież, na których mogą polegać w każdej sytuacji.
Jak podkreśla Jan Krzysztof, naczelnik TOPR, kontynuacja wieloletniej współpracy z marką Salewa to wyraz zadowolenia oraz największego zaufania ze strony ratowników, którzy ze sprzętu marki są, po prostu, bardzo usatysfakcjonowani.
Również Witold Tomaka – który w chwili podpisywania nowej umowy pełnił funkcję Prezesa Zarządu Głównego GOPR – akcentuje w swoich wypowiedziach niezawodność i tym samym zaufanie, jakim ratownicy obdarzyli sprzęt, odzież oraz buty Salewa. GOPR-owcy oraz TOPR-owcy zasługują bowiem na bezkompromisową ochronę po to, aby mogli skupić się na tym, co najważniejsze – na ratowaniu ludzkiego życia. Co więcej, producent z Południowego Tyrolu wspiera ratowników nie tylko w górach, lecz także pomaga przeprowadzać liczne akcje edukacyjno-promocyjne na rzecz polskiego ratownictwa górskiego. Przykładem może być ostatnia akcja, w której wyprodukowano serię opasek Wspieram GOPR (#wspieramgopr). Środki ze sprzedaży tych opasek przekazywane są na statutowe działania polskich ratowników górskich.
Pierwszą umowę z ratownikami Tatrzańskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego marka podpisała w 2010 roku. Zakładano współpracę na okres trzech lat. Jako, że obie strony były (i są nadal) współpracą bardzo usatysfakcjonowane, kolejne umowy następowały po sobie, bez żadnej przerwy. Ostatnią umowę przedstawiciele marki i naczelnik TOPR Jan Krzysztof podpisali w listopadzie 2019 roku, dzięki czemu zakopiańscy ratownicy mają pewne zaopatrzenie aż do końca 2022 roku. Dlaczego Salewa postawiła na ratowników spod samiuśkich Tater?
Współpraca z profesjonalistami dla marki Salewa od zawsze była ważnym elementem rozwoju. TOPR należy do czołówki najlepiej wyszkolonych i zorganizowanych służb ratownictwa górskiego na świecie. Bogata historia, tradycja, przekrój ogromnej wiedzy i doświadczenia jest dla marki niezwykle cenne pod kątem ulepszania stosowanych w produktach technologii i dążenia do stworzenia sprzętu najwyższej klasy.
Podobnym wsparciem może cieszyć się również Górskie Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe, które również na początku 2020 roku przedłużyło współpracę z włoską marką.
Współpraca z ratownikami z Polski oraz kilku innych krajów zaowocowała stworzeniem przez markę specjalnej kolekcji Rescue, dopracowanej pod kątem działań w ekstremalnych, górskich warunkach. Łukasz Śleziński (brand manager marki Salewa w Polsce) dodaje, że technologie i ulepszenia zasugerowane przez ratowników są następnie adaptowane do pozostałych kolekcji marki, aby wszyscy pasjonaci górskich aktywności mogli cieszyć się coraz lepszym sprzętem. Inwestując w odzież czy buty trekkingowe tej marki możesz mieć pewność najlepszego wyboru i produktów, przetestowanych przez najlepszych.
Taka współpraca to korzyść zarówno dla marki jak i samych ratowników, z których każdy staje się ambasadorem, promującym jakość oraz niezawodność odzieży Salewa we wszystkich polskich górach. Takie działania są zgodne z pro-społeczną filozofią tej włoskiej marki, która wspiera górskich profesjonalistów na całym świecie już od ponad osiemdziesięciu lat.
Od samego początku, czyli od 1935 roku, ideą marki Salewa było korzystanie z lokalnych produktów (takich jak wełna czy tkaniny), skrócenie łańcucha dystrybucji, a także minimalizacja wpływu, jaki produkcja sprzętu outdoorowego wywiera na środowisko naturalne. Grupa Oberalp – która skupia takie marki jak Salewa czy Dynafit – co roku publikuje obszerny raport, w którym dowodzi swoich starań dotyczących:
To bardzo ważne, bowiem związki branży outdoor ze środowiskiem naturalnym są nierozerwalne. Więcej o certyfikatach, na które warto zwracać uwagę podczas odpowiedzialnego wybierania sprzętu outdoorowego, przeczytasz więcej w tym wpisie.
Marka wspiera górskich profesjonalistów na całym świecie, zaopatrując ich w potrzebny sprzęt i pomagając w akcjach promocyjnych. Oprócz GOPR oraz TOPR marka Salewa patronuje również takim polskim przedsięwzięciom jak:
Wygodne buty Salewa, doskonale zaprojektowana odzież oraz niezawodny szpej to coś, co pokochali profesjonaliści, którzy w ekstremalnych, górskich warunkach działają na co dzień. Takie rekomendacje mówią same za siebie, więc jeśli kochasz trekking, wspinanie czy zimowe szaleństwa na skitourach, nie musisz już zastanawiać się, na którą markę postawić, podczas wyboru nowego sprzętu. Produkty tego producenta z pewnością staną na wysokości każdego zadania, które przed nimi postawisz.