Marka BioLite należy do jednych z najmłodszych i najbardziej innowacyjnych firm obecnych na rynku outdoorowym. Misją firmy jest dostarczanie energii wszędzie i w każdym czasie. „Energy Everywhere” to hasło towarzyszące twórcom marki w każdym dniu ich działalności. BioLite uławia wytwarzanie energii przy pomocy innowacyjnych produktów, które przekształcają energię cieplną powstałą w trakcie gotowania w energię elektryczną. To rozwiązanie pozwala dostarczać elektryczność konsumentom będącym z daleka od sieci energetycznych. Założycielami marki było dwóch entuzjastów. Jonathan i Alec, którzy spotkali się w Smart Design w Nowym Jorku. Połączyła ich pasja do projektowania oraz wprowadzania innowacyjnych pomysłów w życie.
Kuchenka turystyczna
Alec zauważył, iż wszystkie dostępne na rynku wydajne kuchenki turystyczne są zasilane paliwami kopalnymi takimi jak: benzyna lub gaz. Jego pomysłem na rozwiązanie tego problemu była kuchenka opalana drewnem, w której spalanie wspomagane byłoby energią wytwarzaną z z ciepła generowanego przez płomień. Taki zabieg konstrukcyjny podniósłby wydajność kuchenki oraz ograniczył emisje szkodliwych substancji. W realizacji pierwszego w pełni funkcjonalnego prototypu pomógł mu Jonathan. Wspólnie przez długi okres czasu projektowali i testowali swoje prototypy. Rezultatem była pierwsza kuchenka na biomasę, która wykorzystywała termoelektryczność do wytwarzania bezdymnego ognia w trakcie spalania. Dodatkową zaletą i funkcją była możliwość ładowania przenośnych urządzeń elektronicznych.
Prace nad projektem pierwszej kuchenki BioLite Campstove rozpoczęły się w roku 2006. W ciągu kolejnych dwóch lat koncept marki był rozwijany. W roku 2008 założyciele amerykańskiej firmy wzięli udział w konferencji klimatycznej, gdzie przedstawili swój innowacyjny pomysł. W trakcie obrad odkryto, że pomysł kuchenki opalanej drewnem, która przy okazji wytwarza prąd, może mieć wpływ na pół populacji mieszkańców ziemi. Trzy miliardy ludzi żyje w ubóstwie energetycznym, brakuje im bezpiecznych i niezawodnych sposobów gotowania. Trzy miliardy ludzi gotuje na wolnym ogniu, codziennie przebywają w zadymionych pomieszczeniach. Ta sytuacja prowadzi do 4 milinów przedwczesnych zgonów rocznie. Te szokujące liczby doprowadziły projektantów BioLite do równoległego rozwijania koncepcji niedrogich i bezpiecznych wielkoformatowych palenisk wytwarzających energię elektryczną, które przeznaczone byłby dla najbardziej potrzebujących ludzi w najbiedniejszych rejonach świata. Pilotażowy program dostarczania palenisk BioLite Homestove jest realizowany do krajów Afryki oraz Indii. Marka BioLite w ten sposób pomaga budować zrównoważoną koncepcję biznesu, który może przynieść ludziom w ubogich energetycznie rejonach świata, niedrogą i bezpieczną energię. W trakcie 10 lat działalności mała dwuosobowa firma znacząco się powiększyła. Obecnie zatrudnia przeszło 100 pracowników w USA, Ugandzie, Kenii i Indiach. Katalog marki z jednej kuchenki rozszerzył się do ponad 20 produktów, obejmujących sprzęt przydatny w trakcie gotowania, ładowarki fotowoltaiczne oraz oświetlenie LED. Wszystkie te rozwiązania rewolucjonizują wytwarzanie i pozyskiwanie energii elektrycznej w trakcie aktywności outdoorowych. Producent oprócz nowoczesnych kuchenek na biomasę oferuje swoim odbiorcom dodatkowe akcesoria. Wśród nich znajdują się elementy takie jak: garnek do gotowania, opcjonalny grill lub przyrząd do łamania patyków. Oferta marki została także wzbogacona o ekologiczny pelet do spalania w kuchenkach BioLite.