Lyofood należy do najmłodszych i najbardziej innowacyjnych marek na rynku outdoorowym. Głównym produktem oferowanym przez tą polską markę jest żywność liofilizowana. Historia Lyo food jest nierozerwalnie związana z firmą Lyovit, która od ponad 20 lat zajmuje się produkcją liofilizowanych warzyw, owoców oraz ziół.
Liofilizaty Lyofood
Pierwsze posiłki liofilizowane przeznaczone dla polskich himalaistów zostały przygotowane przez specjalistów Lyovit w roku 1998. Liofilizaty wyprawowe były opatrzone marką Lyo food, ze względu na bardzo wysoką jakość, a przede wszystkim na smak zostały bardzo dobrze przyjęte przez rynek. W ciągu kolejnych lat firma Lyovit ze względu na duże zapotrzebowanie zdecydowała się wyodrębnić osobną markę. W ten sposób powstał Lyofood. Dzięki nowoczesnym opakowaniom oraz doskonałej i sprawdzonej jakości produktu firma osiągnęła sukces.
Liofilizaty Lyo expedition
Właściciele marki zdecydowali się więc na przedstawienie odbiorcom nowej linii produktowej pod nazwą Lyo expedition. Od roku 2013 Lyofood rozwija się bardzo dynamicznie. Jednym z głównych motorów napędowych była nagroda, którą marka zdobyła na prestiżowych targach outdoorowych OutDoor w niemieckim Friedrichshafen. Liofilizaty Lyo otrzymały złoty medal, jako odkrycie produktowe roku oraz w kategorii najwyższa jakość i innowacyjność marki. Według opinii sędziów, a także użytkowników i entuzjastów marki, liofilizaty lyofood mają najlepszy smak z pośród podobnych produktów dostępnych na światowym rynku outdoorowym. Oferta marki jest bardzo bogata. Katalog produktów zawiera pełen wybór posiłków o długookresowym czasie przydatności do spożycia.
Liofilizacja
Wszyscy entuzjaści ekstremalnych aktywności outdoorowych znajdą wśród oferty polskiego producenta, najsmaczniejsze wysokoenergetyczne posiłki idealnie dopasowane pod względem jakości oraz smaku do ich indywidualnych preferencji i upodobań. Metoda liofilizacji została zastosowana do przedłużania terminu przydatności do spożycia żywności na przełomie lat 40 tych i 50 tych XX wieku. W okresie zimnej wojny, amerykańscy naukowcy opracowali ta metodę, dla przedłużania i konserwacji żywności na wypadek konfliktu nuklearnego. Proces liofilizacji polega na zamrożeniu gotowego posiłku, który w warunkach próżni jest traktowany ciepłym powietrzem. W procesie sublimacji woda przechodzi bezpośrednio w stan lotny. Proces liofilizacji gotowej partii produktów trwa około 16-24 godzin. W trakcie odwodnienia przygotowywanego posiłku, jego waga jest redukowana o około 90 %, a wilgotność ostatecznego produktu oscyluje na poziomie około 2%.
Jedzenie liofilizowane
Szczególnie ważną zaletą powyższego procesu jest: obniżenie wagi gotowego produktu, poprzez redukcję wody, wydłużenie okresu przydatności do spożycia, a przede wszystkim zachowania doskonałego smaku liofilizowanego posiłku. Jedzenie liofilizowane jest powszechnie wykorzystywane jako racje żywnościowe w wojsku, w trakcie ekstremalnych wypraw wysokogórskich, żeglarskich oraz wszędzie tam gdzie użytkownik potrzebuje wysokoenergetycznych posiłków i zależy mu na redukcji wagi pełnego ekwipunku wyprawowego. Lyo food oprócz posiłków głównych, śniadań czy też mieszanek dostarcza na rynek wyborne liofilizowane owoce. Ten rodzaj produktów zapewnia doskonałe urozmaicenie diety entuzjastów outdooru. Owoce liofilizowane Lyo expedition mają wyśmienity smak po uwodnieniu. Oferta tej grupy produktowej jest bogata. Katalog marki oferuje kilka smaków, takich jak np.: jabłka, banany lub mieszanki owoców leśnych. Doskonałym uzupełnieniem oferty jest Lyo powders. To linia liofilizowanych warzyw i owoców dostarczanych klientom jako proszek. Ten rodzaj produktu może być wykorzystywany do sporządzania wyśmienitych napojów wzmacniających.